3) ПРАВА І ОБОВ’ЯЗКИ ВЛАСНИКІВ, НАЙМАЧІВ (ОРЕНДАРІВ) ПРИМІЩЕНЬ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БАЛАНСОУТРИМУВАЧА ЖИТЛОВОГО БУДИНКУ
Нормативна база:
Власники, наймачі (орендарі) приміщень житлових будинків МАЮТЬ ПРАВО на:
- своєчасне отримання житлово-комунальних послуг належної якості згідно із законодавством;
- відшкодування збитків, завданих їх майну та/або приміщенням, шкоди, заподіяної їх життю чи здоров'ю внаслідок незадовільного утримання будинку або ненадання чи надання не в повному обсязі послуг, відповідно до законодавства;
- переобладнання і перепланування житлових і підсобних приміщень, балконів і лоджій за відповідними проектами без обмеження інтересів інших громадян, які проживають у будинку, з дозволу власника будинку (квартири) та органу місцевого самоврядування, виданого в установленому порядку ([1] пункт 4).
Власник квартири МАЄ ПРАВО за погодженням з членами сім'ї здавати в найм (в оренду) квартиру або кімнату квартири та укладати інші договори відповідно до законодавства. Користування наймачем (орендарем) квартири (кімнати) здійснюється згідно з договором найму (оренди) ([1] пункт 5).
Власник та наймач (орендар) квартири ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
- укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем відповідно до типового договору;
- оплачувати надані житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом;
- дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг, пожежної і газової безпеки, санітарних норм і правил;
- проводити за власні кошти ремонт квартири (наймач (орендар) - згідно з договором найму (оренди);
- використовувати приміщення житлового будинку за призначенням, забезпечувати збереження житлових і підсобних приміщень та технічного обладнання;
- НЕ ДОПУСКАТИ виконання робіт та інших дій, що викликають псування приміщень, приладів та обладнання будинку, порушують умови проживання громадян;
- дотримуватися правил утримання тварин у домашніх умовах; утримувати тварин у квартирі, де проживають співвласники або наймачі (орендарі), за погодженням з ними;
- не захаращувати сходові клітки, позаквартирні коридори, колясочні, ліфтові шахти, горища, підвали та інші допоміжні приміщення будинку, підтримувати чистоту і порядок в ньому ([1] пункт 7).
Мешканці квартири, в якій проживає два і більше співвласники, наймачі (орендарі):
- мають рівні права на користування підсобними приміщеннями і обладнанням;
- можуть обирати відповідальну за виконання встановлених правил особу;
- встановлюють за узгодженням порядок використання підсобних приміщень, а також черговість їх прибирання;
- розподіляють за узгодженням загальні витрати на оплату житлово-комунальних та інших послуг.
У разі коли між мешканцями квартири відсутня згода щодо оплати житлово-комунальних та інших послуг плата розподіляється:
- за електроенергію при загальному лічильнику - пропорційно потужності побутового електричного обладнання кожного співвласника, наймача (орендаря);
- за газ, водопостачання та водовідведення, освітлення підсобних приміщень - за чисельністю членів сім'ї, що проживають у квартирі, та осіб, які проживають у квартирі більше ніж місяць;
- за послуги з централізованого опалення, утримання житлових будинків і споруд та прибудинкових територій - за встановленими тарифами відповідно до опалювальної та загальної площі приміщення, яким користується співвласник, наймач (орендар) ([1] пункт 10).
Балансоутримувач житлового будинку або уповноважена ним особа несе відповідальність перед власником, наймачем (орендарем) приміщення житлового будинку в разі:
- ненадання або надання не в повному обсязі послуг, що призвело до збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю, - шляхом відшкодування збитків;
- зниження якісних показників послуг, порушення встановлених договором строків усунення несправностей або перевищення допустимих перерв у наданні послуг - шляхом зменшення розміру плати та виплати споживачеві компенсації в розмірі, встановленому законодавством ([1] пункт 12).