10.3.1. ПОСЛУГИ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
Нормативна база:
1. Закон України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 р. № 273/96-ВР.
Залізничний транспорт є однією з важливих базових галузей економіки України, забезпечує її внутрішні та зовнішні транспортно-економічні зв'язки і потреби населення у перевезеннях. Діяльність залізничного транспорту як частини єдиної транспортної системи країни сприяє нормальному функціонуванню всіх галузей суспільного виробництва, соціальному і економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, міжнародному співробітництву України ([1] стаття 2).
Правила поширюються на працівників залізничного транспорту, фізичних та юридичних осіб незалежно від їх форм власності та підпорядкування, які:
а) користуються послугами залізничного транспорту;
б) здійснюють перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом;
в) обслуговують пасажирів на вокзалах, у пунктах продажу
проїзних документів та в поїздах ([3] пункт 1.1).
Правила включають наступні розділи і пункти::
Розділ 1. Загальні положення (пункти 1.1 - 1.10)
Розділ 2. Обслуговування пасажирів на вокзалах (пункти 2.1 – 2.53)
Розділ 3. Позачергове і першочергове оформлення проїзних документів (пункти 3.1 – 3.4)
Розділ 4. Резервування місць для організованих груп (пункти 4.1 – 4.11)
Розділ 5. Пільгові перевезення пасажирів (пункти 5.1 – 5.10)
Розділ 6. Порядок оформлення безкоштовних і пільгових проїзних документів по талонах (пункти 6.1 – 6.19)
Розділ 7. Перевезення пасажирів (пункти 7.1 – 7.25)
Розділ 8. Окремі особливості пасажирських перевезень (пункти 8.1 – 8.39)
Розділ 9. Нещасні випадки з пасажирами (пункти 9.1 – 9.3)
Розділ 10. Пасажирські тарифи (пункти 10.1 – 10.18)
Розділ 11. Страховий збір (страховий платіж) (пункти 11.1 – 11.6)
Розділ 12. Платні послуги (пункти 12.1 – 12.9)
Розділ 13. Спеціальні пасажирські вагони (поїзди) (пункти 13.1 – 13.9)
Розділ 14. Перевезення осіб, що утримуються під вартою (пункти 14.1 – 14.6)
Розділ 15. Перевезення ручної поклажі, живих тварин і птахів (пункти 15.1 – 15.10)
Розділ 16. Зберігання ручної поклажі, живих тварин і птахів (пункт 16.1 – 16.13)
Розділ 17. Забуті і знайдені речі (пункти 17.1 – 17.6)
Розділ 18. Контроль перевезень і обслуговування пасажирів (пункти 18.1 – 18.15)
Розділ 19. Загальні умови повернення платежів (пункти 19.1 – 19.18)
Розділ 20. Повернення платежів для організованих груп (пункти 20.1 – 20.4)
Розділ 21. Особливі умови повернення платежів (пункти 21.1 – 21.17)
Розділ 22. Перевезення багажу (пункти 22.1 – 22.32)
Розділ 23. Перевезення багажу між нетарифними пунктами (пункти 23.1 – 23.7)
Розділ 24. Перевезення покійників (пункти 24.1 – 24.4)
Розділ 25. Перевідправлення багажу (пункти 25.1 – 25.5)
Розділ 26. Видача багажу пасажирові (пункти 26.1 – 26.13)
Розділ 27. Недостача, втрата і пошкодження багажу (пункти 27.1 – 27.6)
Розділ 28. Перевезення грузобагажу (пункти 28.1 – 28.17)
Розділ 29. Доставка і видача грузобагажу (пункти 29.1 – 29.11)
Розділ 30. Перевезення автомобілів (пункт 30.1 – 30.13)
Розділ 31. Повернення провізних платежів (пункт 31.1 – 31.11)
Розділ 32. Організація перевезення пасажирів і оформлення квитків в приміському сполученні (пункти 32.1 – 32.35)
Розділ 33. Інформація про організацію руху приміських поїздів (пункти 33.1 – 33.10)
Розділ 34. Приміський тариф (пункти 34.1 – 34.20)
Розділ 35. Перевезення ручної поклажі і живих тварин в приміському сполученні (пункти 35.1 – 35.10)
Розділ 36. Загальні умови забезпечення контролю в приміському сполученні (пункти 36.1 – 36.12)
Розділ 37. Обов'язки і права пасажира і перевізника (пункти 37.1 – 37.4)
Розділ 38. Особливості перевезення інвалідів (пункти 38.1 – 38.21)
Розділ 39. Класифікація пасажирських поїздів (пункти 39.1 – 39.16)
Пасажир МАЄ ПРАВО на:
- безпечне і своєчасне перевезення до місця призначення, указаного в проїзному документі, та належне обслуговування під час перевезення;
- перевезення із собою безплатно однієї дитини віком до 6 років;
- безплатне перевезення із собою 36 кг ручної поклажі;
- перевезення багажу (вантажобагажу) згідно з розкладом руху багажних вагонів;
- переоформлення проїзного документа на поїзд, який відходить раніше;
- користування за окрему плату постільною білизною, матрацом, подушкою та ковдрою належної якості в усіх вагонах пасажирських та швидких поїздів (крім загальних вагонів);
- поновлення проїзних документів у разі запізнення на поїзд з вини залізниці;
- відшкодування за втрачений чи пошкоджений багаж або вантажобагаж;
- одержання на вокзалі та в поїзді інформації про розклад руху поїздів, про перелік послуг, які надаються, їхню вартість та ін.;
- перевезення з собою домашніх тварин;
- придбання у квитковій касі проїзного документа для проїзду на будь-який поїзд, у якому є вільні місця, до будь-якої станції за маршрутом руху поїзда;
- користування залами чекання та іншими облаштуваннями на вокзалі, призначеними для пасажирів;
- продовження дійсності проїзного документа;
- переривання поїздки на шляху прямування поїзда (зупинки);
- повернення проїзного документа в будь-якому пункті продажу квитків у разі відмови від поїздки ([3] пункт 37.1).
пасажир залізниці |
- фізична особа, яка перевозиться залізничним транспортом на підставі проїзного документа, у тому числі електронного, або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на підставі групового проїзного документа. Ці особи вважаються пасажирами з моменту прибуття на вокзал для здійснення поїздки (чи пересадки на інший поїзд) до моменту завершення поїздки. Термін пасажир(и) застосовується також до осіб, що перебувають у пунктах продажу проїзних документів, пунктах обслуговування з метою скористатися послугами цих пунктів щодо проїзду залізничним транспортом, перевезення ручної поклажі, багажу, вантажобагажу, отримання довідки тощо ([3] пункт 1.7). |
ручна поклажа великогабаритна |
- ручна поклажа, розміри якої за сумою трьох вимірювань перевищують 200 см ([3] пункт 1.7). |
багаж залізничний |
- речі та інші матеріальні цінності, що відправляються пасажиром за окрему плату за наявності проїзних документів у багажному вагоні, який прямує в тому ж напрямку, що і пасажир ([1] стаття 1). |
грузобагаж |
- вантаж, що перевозиться в пасажирських і поштово-багажних поїздах ([1] стаття 1). |
Пасажир ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
- здійснювати посадку в поїзд за наявності проїзного документа та документа, що підтверджує право на пільговий чи безплатний проїзд (для осіб, що мають таке право);
- дотримуватись Правил поведінки громадян на залізничному транспорті;
- займати місце у вагоні згідно з придбаним проїзним документом;
- на вимогу осіб, що здійснюють контроль, пред'являти документи, що підтверджують право на пільговий чи безплатний проїзд;
- сплатити перевізнику встановлену плату за перевезення багажу (вантажобагажу) ([3] пункт 37.2).
Перевізник ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
- безпечно та своєчасно перевезти пасажира від пункту виїзду до пункту призначення, указаного в проїзному документі, надавши йому місце згідно з придбаним проїзним документом;
- перевезти багаж (вантажобагаж) до пункту призначення, указаного в перевізному документі, та видати його пасажиру особисто або вповноваженій ним особі;
- надавати безплатно користувачам інформацію про розклад руху поїздів, вартість проїзду, перевезення багажу, вантажобагажу, перелік та вартість послуг, наявність вільних місць у поїздах та іншу;
- своєчасно доводити до пасажирів та осіб, які зустрічають, інформацію про запізнення поїзда, зміну колії прибуття чи відправлення;
- оформляти за запитом пасажирів проїзні документи на будь-який поїзд, у якому є вільні місця, до будь-якої станції призначення, на якій поїзд зупиняється;
- переоформлювати проїзні документи на поїзд, який відходить раніше, та поновлювати проїзні документи в разі запізнення поїзда до пункту пересадки з вини залізниці;
- надавати пільги пасажирам, які мають на це право, згідно із законодавством України;
- повертати платежі в разі відмови від поїздки чи перевезення багажу (вантажобагажу);
- забезпечувати збереження багажу та вантажобагажу пасажирів;
- надавати пасажирам з обмеженими фізичними можливостями безкоштовно допомогу при посадці до вагона, при перебуванні у вагоні, на вокзалі та при виході з вагона, перенесенні ручної поклажі;
- надавати за вимогою пасажирів для ознайомлення ці Правила;
- вживати заходів для створення безпечних умов для користування особами з обмеженими фізичними можливостями вокзалами (залами очікування, квитковими касами, камерами схову, таксофонами, туалетами, транспортними засобами тощо), привокзальними територіями, переходами через залізничні колії ([3] пункт 37.3).
перевізник (учасник перевізного процесу) залізниці |
- суб'єкт господарювання, який відповідно до законодавства уклав договір перевезення з пасажиром, відправником вантажобагажу або замовником організованої групи пасажирів, та наступний(і) перевізник(и), що несе(уть) відповідальність на підставі даного договору ([3] пункт 1.7). |
Перевізник МАЄ ПРАВО:
- вимагати від пасажира дотримання Правил поведінки громадян на залізничному транспорті, Порядку обслуговування громадян на залізничному транспорті, Правил пожежної безпеки на залізничному транспорті, цих Правил;
- вимагати розпакування багажу в разі виникнення сумніву щодо правильності оголошеної цінності;
- розпорядитись багажем пасажира, якщо він не був затребуваний у встановлений Правилами термін;
- відмовити в прийманні вантажобагажу, якщо відправник відмовився оголосити його цінність;
- відмовити в посадці в поїзд при відсутності проїзних документів чи пред'явленні пасажиром недійсних проїзних документів;
- відмовити в поверненні платежів за недійсні проїзні документи та за наявності на них позначок про порушення правил перевезень;
- видалити пасажира з поїзда у випадках, передбачених цими Правилами ([3] пункт 37.4).
Залізниця МАЄ ПРАВО відмовити пасажиру в перевезенні його особисто та його багажу або висадити пасажира з поїзда у таких випадках:
а) якщо пасажир перебуває у явно вираженому нетверезому стані та порушує при цьому правила проїзду і громадського порядку, заважає спокою інших пасажирів. Відмова в посадці або висадка такого пасажира здійснюється провідником вагона або посадовими особами, які виконують службові обов'язки, а у разі вияву непокори - працівниками транспортної міліції;
б) якщо пасажир перебуває у стані захворювання, що призводить до порушення спокою інших пасажирів, а можливості помістити його окремо немає - за обов'язкової участі представників лікарсько-медичного персоналу і тільки на тій станції, де є відповідні лікарняно-медичні заклади ([2] пункт 65).
Оплата за перевезення великих собак, дрібних кімнатних тварин та кімнатних декоративних птахів пасажирами в пасажирських вагонах, а також у багажних вагонах прямих поїздів, свійської птиці у загальних вагонах місцевих поїздів та регіональних поїздів сплачується за особину чи місце як за 20 кг багажу незалежно від наявності ручної поклажі ([3] пункт 10.15).
Проїзні та перевізні документи з виправленнями, додатковими написами, позначками, зробленими особами, до компетенції яких це не належить, а також підроблені, підмочені, обгорілі, розірвані або склеєні вважаються недійсними, не поновлюються і гроші за них, як і за загублені, не повертаються ([2] пункт 23).
Ціни за послуги, пов'язані з перевезенням пасажирів, багажу та вантажобагажу, на які не поширюється державне регулювання, встановлюють надавачі послуг ([2] пункт 29).
Обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.
Порядок і терміни складання актів, пред'явлення і розгляду претензій та позовів визначаються Статутом залізниць України відповідно до чинного законодавства України ([1] стаття 26).
Залізниця не несе відповідальності перед пасажирами за наслідки придбання проїзних документів у осіб, яким не надано право здійснювати їх продаж, якщо вони будуть визнані недійсними під час поїздки чи перед посадкою ([2] пункт 76).
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ БАГАЖУ ТА ВАНТАЖОБАГАЖУ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ