10.3.1. ПОСЛУГИ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ


Нормативна база:


1. Закон України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 р. № 273/96-ВР.

2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом» від 19.03.1997 р. № 252.

3. Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України «Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України» від 27.12.2006 р. № 1196.


Залізничний транспорт є однією з  важливих  базових  галузей економіки   України, забезпечує її внутрішні  та  зовнішні транспортно-економічні зв'язки і потреби населення у перевезеннях. Діяльність залізничного транспорту як частини єдиної транспортної системи країни сприяє нормальному  функціонуванню  всіх галузей суспільного  виробництва,  соціальному  і економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, міжнародному  співробітництву України  ([1] стаття 2).


Правила  поширюються на працівників залізничного транспорту, фізичних та юридичних осіб незалежно від їх форм власності та підпорядкування, які:

а) користуються послугами залізничного транспорту;

б) здійснюють перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та  пошти залізничним транспортом;

в) обслуговують  пасажирів  на  вокзалах,  у  пунктах продажу
проїзних документів та в поїздах  ([3] пункт 1.1).


Правила включають наступні розділи і пункти::

Розділ 1. Загальні положення (пункти 1.1 -  1.10)

Розділ 2. Обслуговування пасажирів на вокзалах (пункти 2.1 – 2.53)

Розділ 3. Позачергове і першочергове оформлення проїзних документів (пункти 3.1 – 3.4)
    Розділ 4. Резервування місць для організованих груп (пункти 4.1 – 4.11)

Розділ 5. Пільгові перевезення пасажирів (пункти 5.1 – 5.10)

Розділ 6. Порядок оформлення безкоштовних і пільгових проїзних документів по талонах (пункти 6.1 – 6.19)

Розділ 7. Перевезення пасажирів (пункти 7.1 – 7.25)

Розділ 8. Окремі особливості пасажирських перевезень (пункти 8.1 – 8.39)

Розділ 9. Нещасні випадки з пасажирами (пункти 9.1 – 9.3)

Розділ 10. Пасажирські тарифи (пункти 10.1 – 10.18)

Розділ 11. Страховий збір (страховий платіж) (пункти 11.1 – 11.6)

Розділ 12. Платні послуги (пункти 12.1 – 12.9)

Розділ 13. Спеціальні пасажирські вагони (поїзди) (пункти 13.1 – 13.9)

Розділ 14. Перевезення осіб, що утримуються під вартою (пункти 14.1 – 14.6)

Розділ 15. Перевезення ручної поклажі, живих тварин і птахів (пункти 15.1 – 15.10)

Розділ 16. Зберігання ручної поклажі, живих тварин і птахів (пункт 16.1 – 16.13)

Розділ 17. Забуті і знайдені речі (пункти 17.1 – 17.6)

Розділ 18. Контроль перевезень і обслуговування пасажирів (пункти 18.1 – 18.15)

Розділ 19. Загальні умови повернення платежів (пункти 19.1 – 19.18)

Розділ 20. Повернення платежів для організованих груп (пункти 20.1 – 20.4)

Розділ 21. Особливі умови повернення платежів (пункти 21.1 – 21.17)

Розділ 22. Перевезення багажу (пункти 22.1 – 22.32)

Розділ 23. Перевезення багажу між нетарифними пунктами (пункти 23.1 – 23.7)

Розділ 24. Перевезення покійників (пункти 24.1 – 24.4)

Розділ 25. Перевідправлення багажу  (пункти 25.1 – 25.5)

Розділ 26. Видача багажу пасажирові (пункти 26.1 – 26.13)

Розділ 27. Недостача, втрата і пошкодження багажу (пункти 27.1 – 27.6)

Розділ 28. Перевезення грузобагажу (пункти 28.1 – 28.17)

Розділ 29. Доставка і видача грузобагажу (пункти 29.1 – 29.11)

Розділ 30. Перевезення автомобілів (пункт 30.1 – 30.13)

Розділ 31. Повернення провізних платежів (пункт 31.1 – 31.11)

Розділ 32. Організація перевезення пасажирів і оформлення квитків в приміському сполученні (пункти 32.1 – 32.35)

Розділ 33. Інформація про організацію руху приміських поїздів  (пункти 33.1 – 33.10)

Розділ 34. Приміський тариф  (пункти 34.1 – 34.20)

Розділ 35. Перевезення ручної поклажі і живих тварин в приміському сполученні (пункти 35.1 – 35.10)

Розділ 36. Загальні умови забезпечення контролю в приміському сполученні (пункти 36.1 – 36.12)

Розділ 37. Обов'язки і права пасажира і перевізника (пункти 37.1 – 37.4)

Розділ 38. Особливості перевезення інвалідів (пункти 38.1 – 38.21)

Розділ 39. Класифікація пасажирських поїздів (пункти 39.1 – 39.16)


Пасажир МАЄ ПРАВО на:

- безпечне і   своєчасне   перевезення  до  місця  призначення, указаного в проїзному документі, та належне обслуговування під час перевезення;

- перевезення із собою  безплатно  однієї  дитини  віком  до  6 років;

- безплатне перевезення із собою 36 кг ручної поклажі;

- перевезення багажу (вантажобагажу) згідно з розкладом руху  багажних вагонів;

- переоформлення проїзного документа на поїзд, який відходить раніше;

- користування за окрему плату постільною білизною, матрацом, подушкою та ковдрою належної якості в усіх вагонах пасажирських та швидких поїздів (крім загальних вагонів);

- поновлення проїзних документів у разі запізнення на  поїзд  з вини залізниці;

- відшкодування за втрачений чи пошкоджений багаж або вантажобагаж;

- одержання на вокзалі та в поїзді інформації про розклад  руху поїздів, про перелік послуг, які надаються, їхню вартість та ін.;

- перевезення з собою домашніх тварин;

- придбання у квитковій касі проїзного документа для проїзду на будь-який поїзд,  у якому є вільні місця,  до будь-якої станції за маршрутом руху поїзда;

- користування залами чекання та іншими  облаштуваннями   на вокзалі, призначеними для пасажирів;

- продовження дійсності проїзного документа;

- переривання поїздки на шляху прямування поїзда (зупинки);

- повернення проїзного документа в  будь-якому  пункті  продажу квитків у разі відмови від поїздки  ([3] пункт 37.1).


пасажир залізниці


- фізична   особа,   яка  перевозиться  залізничним транспортом   на   підставі  проїзного  документа,  у  тому  числі електронного, або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на  підставі  групового  проїзного  документа. Ці особи вважаються пасажирами з моменту прибуття на вокзал для здійснення поїздки (чи пересадки  на  інший  поїзд) до моменту завершення поїздки. Термін пасажир(и)  застосовується також до осіб, що перебувають у пунктах продажу   проїзних  документів,  пунктах  обслуговування  з  метою скористатися   послугами  цих  пунктів  щодо  проїзду  залізничним транспортом,  перевезення  ручної  поклажі, багажу, вантажобагажу, отримання  довідки тощо  ([3] пункт 1.7).


ручна поклажа

великогабаритна

- ручна поклажа,  розміри  якої за сумою трьох вимірювань перевищують 200 см   ([3] пункт 1.7).


багаж залізничний


- речі  та інші матеріальні цінності,  що відправляються пасажиром за окрему  плату  за  наявності  проїзних  документів  у багажному вагоні, який прямує в тому ж напрямку, що і пасажир  ([1] стаття 1).


грузобагаж


- вантаж,  що  перевозиться  в  пасажирських  і поштово-багажних поїздах  ([1] стаття 1).


Пасажир ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

- здійснювати посадку в поїзд за наявності проїзного  документа та  документа,  що  підтверджує  право  на пільговий чи безплатний проїзд (для осіб, що мають таке право);

- дотримуватись Правил поведінки громадян на залізничному транспорті;

- займати місце у   вагоні   згідно   з   придбаним  проїзним документом;

- на вимогу  осіб,   що   здійснюють   контроль,   пред'являти документи,  що  підтверджують  право  на  пільговий  чи безплатний проїзд;

- сплатити перевізнику встановлену плату за перевезення  багажу (вантажобагажу)  ([3] пункт 37.2).


Перевізник ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

- безпечно та своєчасно перевезти пасажира від пункту виїзду до пункту призначення,  указаного в проїзному документі, надавши йому місце згідно з придбаним проїзним документом;

- перевезти багаж (вантажобагаж) до пункту призначення, указаного  в  перевізному документі, та видати його пасажиру особисто або вповноваженій ним особі;

- надавати безплатно користувачам інформацію про  розклад  руху поїздів,  вартість  проїзду,  перевезення  багажу,  вантажобагажу, перелік та вартість послуг,  наявність вільних місць у поїздах  та іншу;

- своєчасно доводити до пасажирів  та  осіб,  які  зустрічають, інформацію про запізнення поїзда, зміну  колії  прибуття  чи відправлення;

- оформляти за запитом пасажирів проїзні документи на будь-який поїзд,  у якому є вільні місця,  до будь-якої станції призначення, на якій поїзд зупиняється;

- переоформлювати проїзні документи на  поїзд,  який  відходить раніше,  та поновлювати проїзні документи в разі запізнення поїзда до пункту пересадки з вини залізниці;

- надавати пільги пасажирам, які мають на це право, згідно із законодавством України;

- повертати платежі  в  разі відмови від поїздки чи перевезення багажу (вантажобагажу);

- забезпечувати збереження багажу та вантажобагажу пасажирів;

- надавати пасажирам з обмеженими фізичними можливостями безкоштовно  допомогу  при  посадці  до вагона,  при перебуванні у вагоні,  на вокзалі та при виході  з  вагона,  перенесенні  ручної поклажі;

- надавати за вимогою пасажирів для ознайомлення ці Правила;

- вживати заходів для створення безпечних умов для користування особами з  обмеженими  фізичними  можливостями  вокзалами  (залами очікування, квитковими   касами,  камерами  схову,  таксофонами, туалетами,   транспортними засобами тощо), привокзальними територіями, переходами через залізничні колії  ([3] пункт 37.3).


перевізник (учасник

перевізного процесу)

залізниці


- суб'єкт господарювання,  який  відповідно  до  законодавства уклав договір перевезення з пасажиром, відправником вантажобагажу або замовником  організованої групи пасажирів,  та наступний(і) перевізник(и),  що несе(уть) відповідальність на підставі даного договору  ([3] пункт 1.7).


Перевізник МАЄ ПРАВО:

- вимагати від пасажира дотримання Правил поведінки громадян на  залізничному транспорті, Порядку обслуговування громадян на залізничному транспорті, Правил пожежної безпеки на залізничному транспорті, цих Правил;

- вимагати розпакування багажу в разі виникнення  сумніву  щодо  правильності оголошеної цінності;

- розпорядитись багажем пасажира,  якщо він не був затребуваний  у встановлений Правилами термін;

- відмовити в   прийманні   вантажобагажу,   якщо    відправник  відмовився оголосити його цінність;

- відмовити в  посадці  в  поїзд   при   відсутності   проїзних  документів  чи  пред'явленні   пасажиром   недійсних   проїзних  документів;

- відмовити в поверненні платежів за недійсні проїзні документи  та за наявності на них позначок про порушення правил перевезень;

- видалити пасажира  з  поїзда  у  випадках,  передбачених цими  Правилами  ([3] пункт 37.4).


Залізниця МАЄ ПРАВО відмовити пасажиру в перевезенні його особисто та його багажу або висадити пасажира  з  поїзда  у  таких випадках:

а) якщо пасажир перебуває у явно вираженому нетверезому стані та  порушує  при  цьому  правила  проїзду  і громадського порядку, заважає спокою інших пасажирів.  Відмова  в  посадці  або  висадка такого  пасажира  здійснюється  провідником  вагона або посадовими особами, які виконують службові обов'язки, а у разі вияву непокори - працівниками транспортної міліції;

б) якщо пасажир перебуває у стані захворювання, що призводить до  порушення спокою інших пасажирів,  а можливості помістити його окремо   немає - за обов'язкової участі представників лікарсько-медичного  персоналу  і  тільки  на  тій  станції,  де є відповідні лікарняно-медичні заклади   ([2] пункт 65).

Оплата за перевезення великих собак, дрібних кімнатних  тварин  та кімнатних декоративних птахів пасажирами в пасажирських  вагонах,  а  також  у  багажних  вагонах прямих поїздів, свійської  птиці у загальних вагонах місцевих поїздів та регіональних поїздів  сплачується  за  особину чи місце як за 20 кг багажу незалежно від  наявності ручної поклажі  ([3] пункт 10.15).


Проїзні та перевізні документи з виправленнями, додатковими   написами,   позначками,   зробленими   особами, до компетенції  яких це не належить,  а також підроблені,  підмочені, обгорілі,  розірвані  або  склеєні   вважаються   недійсними,  не поновлюються  і  гроші за них, як і за загублені, не повертаються  ([2] пункт 23).


Ціни за  послуги,  пов'язані  з  перевезенням  пасажирів, багажу та   вантажобагажу, на які не поширюється державне регулювання,  встановлюють  надавачі  послуг  ([2] пункт 29).


Обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.

Порядок і  терміни  складання актів,  пред'явлення і розгляду претензій  та  позовів  визначаються Статутом  залізниць України відповідно до чинного законодавства України  ([1] стаття 26).


Залізниця не несе відповідальності  перед  пасажирами  за наслідки  придбання  проїзних  документів  у  осіб, яким не надано право  здійснювати  їх продаж, якщо вони будуть визнані недійсними під час поїздки чи перед посадкою  ([2] пункт 76).


ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ


ПЕРЕВЕЗЕННЯ БАГАЖУ ТА ВАНТАЖОБАГАЖУ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ 


Назад в розділ

До змісту

Яндекс.Метрика