ПЕРЕВЕЗЕННЯ ПАСАЖИРІВ АВТОБУСАМИ


Нормативна база:


1. Закон України «Про автомобільний транспорт»  від 05.04.2001 р. № 2344-III.

2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» від 18.02.1997 р. № 176.

3. Наказ Міністерства транспорту України «Про затвердження Порядку і умов організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом» від 21.01.1998 р. № 21.


Відкриття, закриття та зміна маршрутів проводяться перевізником після вивчення пасажиропотоків і моделювання маршрутних та  міжрайонних  кореспонденцій,  обстеження  доріг  та дорожніх  об'єктів  на  маршрутах за погодженням з власниками цих дорожніх об'єктів або їх уповноваженими особами  ([3] пункт 2.4.1).


Вивчення попиту населення на перевезення здійснюється:

- комплексно - на всій  міській,  приміській  та  міжміській транспортній мережі - не менш як один раз на три роки;

- вибірково - на міських, приміських, міжміських та міжнародних маршрутах, якщо пасажиропотоки зазнають значних змін;

- коригувально - на будь-якому маршруті через три-чотири місяці після його відкриття ([3] пункт 2.2.6).


Розклад  руху  на міських,  приміських,  міжміських та міжнародних маршрутах складається на весняно-літній та осінньо-зимовий періоди року,  а  на  міських,  приміських  та міжміських - ще й окремо на робочі і вихідні дні ([3] пункт 2.6.6).


автобусний маршрут

міський


- автобусний  маршрут, який  не виходить за межі території населеного пункту  ([1] стаття 1).

автобусний маршрут

приміський

- автобусний  маршрут, який  з'єднує  населені пункти і протяжність якого не перевищує 50 км  ([1] стаття 1).


автобусний маршрут

міжміський

- автобусний  маршрут, який  з'єднує  населені пункти і протяжність якого перевищує 50 км  ([1] стаття 1).


автобусний маршрут

міжнародний

- автобусний маршрут, який перетинає державний кордон України  ([1] стаття 1).


Водій автобуса ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

1) дотримуватися  визначеного маршруту та розкладу руху автобуса;

2) приймати, розміщувати та видавати багаж пасажирам на передбачених графіком руху зупинках;

3) стежити  за  виконанням  пасажирами  своїх  обов'язків  та безпечним розміщенням ними багажу і ручної поклажі в автобусі;

4) здійснювати висадку пасажирів у разі заправлення  автобуса паливом під час виконання перевезення;

5) вживати   необхідних   заходів   до  забезпечення  безпеки пасажирів у разі виникнення перешкод для руху на маршруті  (туман, ожеледь  тощо),  які не дають змоги продовжити поїздку,  а також у разі вимушеної зупинки на залізничному переїзді;

6) перевіряти під час посадки на приміському або  міжміському маршрутах  наявність  в  осіб  квитків  на  проїзд та квитанцій на перевезення багажу;

7) зупиняти під час виконання  рейсу  в  режимі  маршрутного таксі  автобус для посадки на вимогу в місцях зупинки громадського транспорту,  а також в інших місцях,  але не  ближче  ніж  за  100 метрів  від  місця  зупинки  громадського транспорту, якщо це не суперечить Правилам дорожнього руху;

8) зупиняти автобус для  посадки  та  висадки  пасажирів  на відстані не більше ніж 0,5 метра від краю проїзної частини дороги;

9) бути охайно одягненим, чемно поводитися з пасажирами;

10) оголошувати найменування і тривалість зупинки;

11) продавати квитки пасажирам до  початку  руху  автобуса  у передбачених законодавством випадках;

12) забезпечити  у  разі відставання пасажира від автобуса на шляху прямування збереження його ручної поклажі, багажу;

13) у разі здійснення міжміських або  міжнародних  перевезень надавати  допомогу пасажирам з обмеженими фізичними можливосями в розміщенні  ручної  поклажі,  багажу,  милиць,  візків  та  інших особистих речей, а також під час посадки і висадки з автобуса;

14) перевіряти у разі обслуговування пасажирів з обмеженими фізичними можливостями після прибуття до пункту призначення, чи здійснив  пасажир  заплановану висадку та чи не забув багаж та/або ручну поклажу чи особисті речі;

15) забезпечувати перевезення багажу в багажних відділеннях автобуса (у разі їх наявності) або розміщення так, щоб не заважати вільному проходу пасажирів уздовж салону автобуса та не блокувати доступ до основних і аварійних виходів  ([2] пункт 147).


графік руху


- відомості про час і послідовність  виконання рейсу  ([1] стаття 1).

Водій автобуса МАЄ ПРАВО:

1) вимагати від пасажирів виконання їх обов'язків;

2) перевіряти  під  час  посадки  в  автобус  на  приміських, міжміських та міжнародних маршрутах наявність квитків на проїзд  і квитанцій на перевезення багажу;

3) не видавати багаж,  якщо пасажир не пред'явив квитанцію на перевезення багажу;

4) не допускати до поїздки пасажира,  якщо в салоні  відсутні вільні  місця (крім випадків,  коли в пасажира є квиток на місце в салоні);

5) відмовити у разі виконання  рейсів  у  режимі  маршрутного таксі у зупинці для посадки та/або висадки у місці,  розташованому на  відстані  ближче  ніж  100  метрів  від  облаштованої  зупинки громадського  транспорту,  або на порушення Правил дорожнього руху;

6) не  допускати  до поїздки пасажирів,  які не мають квитків або  не  пред'являють   посвідчення   встановленого   зразка,   що підтверджує  право  на  пільги щодо оплати проїзду,  перебувають у стані   алкогольного   чи   наркотичного   сп'яніння,    порушують громадський  порядок,  мають при собі небезпечні вантажі,  зокрема легкозаймисті,  вибухонебезпечні  і  такі,  що  можуть  забруднити транспортний засіб чи одяг пасажирів ([2] пункт 148).


Водію автобуса ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

1) починати  рух  до повного зачинення дверей та відчиняти їх до повної зупинки автобуса;

2) змінювати маршрут і графік руху;

3) розмовляти з пасажирами,  їсти,  пити, курити під час руху автобуса;

4) продавати пасажирам квитки під час руху автобуса;

5) відмовляти пасажирам в обслуговуванні, крім передбачених законодавством та цими Правилами випадків;

6) обирати пасажирів за вигідністю їх прямування;

7) перевозити  в автомобілі гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні,  вибухові, отруйні, їдкі, сморідні та наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;

8) перевозити  тварин,   крім   передбачених   законодавством випадків;

9)  порушувати  вимоги  цих  Правил, Правил дорожнього руху та  правил технічної експлуатації транспортного засобу ([2] пункт 149).


Пасажир автобуса ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

1) мати  при собі квиток на проїзд,  квитанцію на перевезення багажу,  а за наявності права на пільги щодо оплати проїзду - посвідчення  встановленого зразка  або  безоплатний  квиток  (для міжміських перевезень);

2) займати зазначене у квитку місце, зберігати  квиток  до кінця поїздки і пред'являти в розгорнутому вигляді на вимогу осіб, що мають право здійснювати контроль;

3) здійснювати посадку (висадку) лише  після  повної  зупинки автобуса;

4) оплатити  перевезення  багажу  та  ручної поклажі згідно з вимогами цих Правил;

5) мати візові та еміграційні документи (під час міжнародних перевезень);

6) завчасно  подати  сигнал  водієві відповідним дзвінком або усно в разі виходу на зупинці "На вимогу";

7) у  разі  настання  дорожньо-транспортної  пригоди   надати можливу допомогу потерпілим і повідомити про це органам міліції;

8) повідомити водієві про виявлені забуті речі,  документи та цінності  ([2] пункт 158).


Пасажир автобуса МАЄ ПРАВО:

1) на безпечне і високоякісне перевезення;

2) висувати вимоги до перевізника щодо виконання  ним  умов договору перевезення;

3) перевозити тварин у встановленому законодавством порядку;

4) перевозити безоплатно одну одиницю багажу в разі поїздки на маршруті міського або приміського сполучення за умови,  що його розміри  не  перевищують  100  х 50 х 30 сантиметрів,  вагою до 20 кілограмів;

5) гарантовано перевозити дві одиниці багажу з оплатою згідно з  тарифом  за  кожну  з них та безоплатно перевозити одну одиницю ручної поклажі у салоні транспортного засобу в разі поїздки на маршруті міжміського або міжнародного сполучення;

6) безоплатно  перевозити  ручну поклажу в кількості не більш як дві одиниці на міських та приміських маршрутах;

7) безоплатно перевозити з собою одну дитину віком  до  шести років без права зайняття нею окремого місця;

8) купувати  для  дітей  віком  від  шести до 14 років дитячі квитки за пільговою ціною (із знижкою  25  відсотків  вартості)  у період з 1 жовтня по 15 травня;

9) оголошувати цінність багажу;

10) отримувати від перевізника, водія, працівника автостанції інформацію про послуги з перевезень;

11) на компенсацію заподіяної шкоди ([2] пункт 159).


Розклад  руху  автобусів  під  час  здійснення  міжміських перевезень,  тривалість рейсу яких перевищує чотири години, складається з  урахуванням необхідності задоволення потреби пасажирів у питній воді, харчуванні тощо  ([2] пункт 9).


Перевезення  пасажирів  автобусами  залежно від режиму їх організації можуть бути:  регулярними, регулярними спеціальними та нерегулярними  ([2] пункт 13).


Місця  зупинки  автобуса,  який  здійснює  перевезення  у звичайному  режимі  руху  на міському маршруті,  встановлюються на відстані 400 - 600 метрів одна  від  одної  у  межах  розташування багатоповерхової забудови і на відстані 600 - 800 метрів - у межах розташування одно- та двоповерхової забудови  ([2] пункт 23).


перевезення пасажирів  у

звичайному режимі руху

- перевезення пасажирів  автобусами  на  маршруті  загального   користування  з дотриманням усіх зупинок, передбачених розкладом руху  ([1] стаття 1).


Місцями зупинки автобуса, який здійснює перевезення у режимі  маршрутного  таксі,  визначаються кінцеві пункти маршруту. Посадка та висадка пасажирів з автобуса проводиться на їх вимогу у місцях  зупинки громадського транспорту, а також в інших місцях з обов'язковим  дотриманням  Правил  дорожнього руху  ([2] пункт 24).


перевезення пасажирів

у режимі   маршрутного

таксі


- перевезення  пасажирів  на  міському  чи  приміському  автобусному маршруті  загального  користування  за  розкладом  руху,  в  якому визначається час відправлення автобусів з початкового та кінцевого пунктів  маршруту  з  висадкою і посадкою пасажирів чи громадян на їхню вимогу на шляху  прямування  автобуса  в  місцях,  де  це  не заборонено правилами дорожнього руху  ([1] стаття 1).


Посадка та висадка  пасажирів  з  автобуса,  що  здійснює перевезення в  експресному режимі руху, проводиться на зупинках громадського транспорту ([2] пункт 25).


перевезення пасажирів в

експресному режимі руху


- перевезення пасажирів автобусами на маршруті загального користування, на якому є звичайний режим руху,  з дотриманням зупинок,  кількість яких за розкладом руху не перевищує 25%  кількості зупинок при  звичайному режимі руху  ([1] стаття 1).

   

Залежно від виду  сполучення  на  автобусах  розміщується така інформація:

1) у разі   здійснення   міських  та  приміських  перевезень  на передньому трафареті - номер маршруту і  найменування  початкового та   кінцевого  пунктів;  на  боковому  трафареті  -  найменування основних,  де здійснюються проміжні зупинки; на задньому трафареті -  номер  маршруту;  у  разі  здійснення  перевезень в експресному режимі руху та в режимі маршрутного таксі на передньому і боковому трафаретах  над  номером  маршруту  та  найменуванням пунктів,  де здійснюються  зупинки,  -  напис   відповідно   червоною   фарбою "Експрес",  чорною  - "Маршрутне таксі";  біля дверей - позначення входу і виходу;

2) у разі здійснення міжміських та міжнародних перевезень на передньому і боковому трафаретах - найменування початкового та кінцевого  пунктів  маршруту  (у   разі   здійснення   міжнародних перевезень інформація подається двома мовами у два рядки: верхній - українською,  нижній  -  мовою  держави,  до  якої  здійснюється перевезення).

У салоні автобуса розміщується така інформація:

1) витяг  із цих Правил (у частині прав та обов'язків водія і пасажира);

2) позначення входу та виходу;

3) відомості про  розмір  штрафу  за  безквитковий  проїзд  і перевезення неоплаченого багажу;

4) відомості  про  перевізника  та  страховика (найменування, адреса і телефон);

5) загальна пасажиромісткість із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів;

6) позначення місць  розташування  аварійних  виходів  (із зазначенням  способу їх відчинення), вогнегасника,  аптечки  та кнопки екстреної зупинки;

7) напис  "Не  курити",  "Місця  для  пасажирів  з  дітьми та інвалідів" (на міських та приміських маршрутах);

8) нумерація місць під час здійснення міжміських та міжнародних перевезень ([2] пункт 27).


трафарет


- покажчик інформації для пасажирів про маршрут  ([2] пункт 2 підпункт 20).


Місця зупинки автобусів  на  міських  маршрутах  обладнуються автопавільйонами,  трафаретами  з найменуванням зупинки і номерами маршрутів,  відомостями про режим роботи автобусів,  найменуванням початкового та кінцевого пунктів маршруту.

У разі  коли  інтервал руху на міському маршруті не перевищує 10 хвилин, на трафаретах зазначається інтервал руху протягом доби, в разі більшого інтервалу - час відправлення автобусів із зупинки.

На зупинках   автобусів,   що   здійснюють   перевезення    в експресному   режимі  руху  та  у  режимі маршрутного  таксі,  на трафареті над назвою зупинки розміщується  напис  червоною  фарбою "Експрес", чорною - "Маршрутне таксі".

Зупинки на  вимогу  обладнуються  трафаретом з написом чорною фарбою "На вимогу" ([2] пункт 28).


У разі виходу з ладу автобуса (припинення перевезення через настання надзвичайної або невідворотної за даних умов події) приміського  чи  міжміського  сполучення  водій здійснює пересадку пасажирів в інший автобус,  яким  пасажири  будуть  доставлені  до найближчої  автостанції чи кінцевого пункту призначення. У такому разі на приміському маршруті пасажиру  повертається  повна,  а  на міжміському невикористана вартість квитка. Перевізник організовує подальшу поїздку пасажирів.

Оплата послуг перевізника з попутного  перевезення  пасажирів до найближчої автостанції у міжміському сполученні здійснюється за рахунок  коштів  перевізника,  під  час  рейсу   якого   відбулася пересадка пасажирів.

У разі  виходу з ладу автобуса міського сполучення перевізник повертає пасажирам  повну  вартість  квитка,  а  подальша  поїздка оплачується та здійснюється ними самостійно ([2] пункт 37).


Пасажир ПОВИНЕН мати  квиток  на  проїзд,  квитанцію  на перевезення  багажу  міжміськими маршрутами регулярних перевезень, які дійсні тільки на зазначений у них день і рейс автобуса  ([2] пункт 41).


На міжміських маршрутах НЕ ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ перевозити дітей віком до 10 років без супроводження дорослих, за винятком випадків перевезення дітей до  загальноосвітніх  чи  дошкільних  навчальних закладів  у  сільській  місцевості автобусами внутрішньообласних маршрутів та регулярних спеціальних перевезень ([2] пункт 43).


Плата за перевезення ручної поклажі не справляється у разі перевезення її у салоні автобуса:

- міжміського або міжнародного сполучення - не  більше  однієї одиниці ручної поклажі;

- міського або приміського сполучення - не більше двох одиниць.

Ручна поклажа перевозиться у салоні автобуса під наглядом пасажира.

У разі здавання ручної поклажі до багажного  відділення транспортного засобу за її перевезення справляється  плата  як  за перевезення багажу ([2] пункт 75).


У разі відсутності багажного відділення багаж перевозиться  в салоні  автобуса  (одна  одиниця  -  безоплатно,  решта - за плату згідно з тарифом)  ([2] пункт 76).


    Право на отримання багажу має пасажир, що здав його для перевезення ([2] пункт 77).

Пасажир під час здачі багажу для перевезення МАЄ ПРАВО оголосити його цінність, сплативши встановлену суму ([2] пункт 78).


Особи з обмеженими фізичними можливостями МАЮТЬ ПРАВО на безоплатне перевезення засобів, призначених для особистого пересування (інвалідні візки, милиці тощо) ([2] пункт 83).


НЕ ДОПУСКАЮТЬСЯ до перевезень:

- небезпечні вантажі, зокрема легкозаймисті, вибухонебезпечні і такі, що можуть забруднити транспортний засіб чи одяг пасажирів;

- зброя та тварини, крім випадків, передбачених законом  ([2] пункт 84).


Перевезення тварин пасажирським автомобільним транспортом здійснюється в встановленому законодавством порядку ([2] пункт 85).


Перевізники відповідно до укладених договорів здійснюють продаж квитків через  автостанції,  агентства  з  продажу  квитків та/або самостійно.

Продаж квитків може  здійснюватися  водієм  автобусу  в  разі відсутності  у  населеному  пункті  автостанції  або  агентства  з продажу квитків, а також після закриття квитково-касової відомості на автостанції.

Продаж квитків  здійснюється  за  маршрутом  прямування  та у зворотному напрямку,  якщо це передбачено в  договорі  про  продаж квитків  ([2] пункт 115).


Працівники   автостанції,   робота   яких   пов'язана  з обслуговуванням перевізників та пасажирів,  ПОВИННІ МАТИ  службові розрізнювальні знаки затвердженого зразка  ([2] пункт 117).


   У  кімнаті матери і дитини надаються послуги пасажирам з дітьми віком до 10 років і вагітним жінкам  ([2] пункт 118).


Перевізник  ПОВИНЕН  подати  автобус на автостанцію,  де формується  приміський  маршрут,  за  20  хвилин,  міжміський  або міжнародний - за 40 хвилин до відправлення ([2] пункт 125).


Попередній  продаж  квитків  на  рейси  міжміського  або міжнародного  сполучення розпочинається не пізніше ніж за 15 діб і припиняється за одну добу до відправлення автобуса ([2] пункт 129).


Робота  автостанції  розпочинається  за  30  хвилин   до відправлення  в  рейс  першого  автобуса  і  завершується через 30 хвилин після відправлення останнього ([2] пункт 132).


Особа, яка придбала квиток, МАЄ ПРАВО на повернення його в касу до відправлення автобуса і виплату суми, що дорівнює повній вартості квитка, у разі:

- відміни рейсу або відправлення автобуса із запізненням;

- ненадання пасажиру  місця,  зазначеного  у  квитку  (у   разі відмови пасажира від іншого запропонованого місця);

- надання для  перевезення  автобуса,  клас  якого нижчий,  ніж зазначено у розкладі руху на автостанції ([2] пункт 135).


У разі повернення в касу автостанції квитка  на  автобус міжміського або міжнародного сполучення у строк понад одну добу до його  відправлення,  передбаченого  розкладом   руху,   пасажирові повертається сплачена сума,  крім плати за продаж квитків та збору за попередній продаж квитків.

У разі  повернення  квитка на автобус міжміського або міжнародного  сполучення у строк за дві години або менш як за одну добу до його відправлення особі повертається сплачена сума, крім плати за продаж квитків,  збору за попередній продаж квитків та 10 відсотків вартості проїзду.

У разі повернення квитка на зазначений автобус пізніше ніж за дві  години, але не пізніше ніж за 10 хвилин до відправлення автобуса,  передбаченого розкладом руху, пасажирові  повертається сплачена сума,  крім плати за продаж квитків, збору за попередній продаж квитків та 20 відсотків вартості проїзду.

У разі  повернення  квитка  пізніше  ніж  за  10  хвилин   до відправлення автобуса, а також протягом трьох годин з моменту його відправлення особі  повертається  сплачена  сума,  крім  плати  за продаж квитків, збору за попередній продаж квитків та 30 відсотків вартості проїзду.

Пасажир має право на повернення квитка протягом трьох  діб  з моменту   відправлення  автобуса  у  разі  хвороби  або  нещасного випадку,  що підтверджується відповідними документами. У такому разі йому  відшкодовується  сплачена  сума,  крім плати за продаж квитків, або безоплатно переоформляється квиток на інший автобус.

Квитки на автобуси приміського сполучення не переоформляються, а  у  разі запізнення пасажира - не підлягають поверненню, крім випадків, визначених пунктом 135 цих Правил  ([2] пункт 136).


Назад в розділ

До змісту

Яндекс.Метрика