1) ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ ТРАМВАЄМ І ТРОЛЕЙБУСОМ
Нормативна база:
1. Закон України «Про міський електричний транспорт» від 29.06.2004 р. № 1914-IV.
Правила визначають порядок проїзду і його оплати, права та обов'язки пасажирів, а також взаємовідносини перевізників і пасажирів під час надання транспортних послуг ([2] пункт 1.1).
Посадка (висадка) пасажирів здійснюється лише на встановлених зупинках та після повної зупинки транспортного засобу.
Входити в салон трамвайного вагону (тролейбуса) дозволяється після закінчення виходу пасажирів через усі двері, крім передніх першого за напрямком руху трамвайного вагона (якщо це поїзд) або тролейбуса, а виходити - через усі двері.
При вході пасажири повинні дотримуватись черги, а після оголошення про зачинення дверей - припинити посадку ([2] пункт 5.2).
Входити через передні двері трамвая, тролейбуса МАЮТЬ ПРАВО пасажири з дітьми до 7-річного віку, вагітні жінки, особи з явними ознаками інвалідності, громадяни похилого віку, працівники підприємств, які мають відповідні посвідчення ([2] пункт 5.3).
Розміщення пасажирів на зупинці тролейбуса має бути не ближче ніж 0,5 м до краю тротуару ([2] пункт 5.4).
Пасажир МАЄ ПРАВО:
- на безпечний, своєчасний і якісний проїзд до місця призначення;
- на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про умови і порядок руху та надання транспортних послуг, відшкодування завданої йому шкоди;
- безплатно провозити з собою дітей віком до 7 років;
- безплатно провозити з собою ручну поклажу, одну пару лиж, дитячий візок, санки, велосипед, дрібних звірів і птахів у клітці, собаку в наморднику з коротким повідком, кота, дрібний садовий інвентар у відповідній упаковці;
- на вирішення спірних питань щодо надання транспортних послуг у судовому порядку ([2] пункт 5.7).
Пасажири ЗОБОВ'ЯЗАНІ:
- мати при собі документи, які засвідчують право на проїзд та провезення багажу в трамваї, тролейбусі, завчасно придбавши такі документи поза рухомим складом, а також абонементні талони та разові квитки безпосередньо в рухомому складі в кондукторів чи водіїв під час зупинки;
- сплатити свій проїзд, закомпостувавши абонементний талон або придбавши разовий квиток у кондуктора чи водія;
- зберігати разові квитки та закомпостовані абонементні талони до кінця поїздки;
- сплачувати за перевезення кожного місця багажу;
- після прибуття на кінцеву зупинку маршруту звільнити салон трамвайного вагона (тролейбуса);
- пред'являти для перевірки документи, що засвідчують право проїзду на вимогу контролерів, водіїв, кондукторів, посадових осіб, зазначених у пункті 6.3 цих Правил;
- дбайливо ставитись до обладнання та майна, дотримуватись громадського порядку та чистоти в салоні та на зупинках;
- за можливості не затримуватися біля дверей салону та не загороджувати багажем підходи до них;
- не заважати входу і виходу пасажирів, а також відчиненню і зачиненню дверей;
- під час руху трамвая, тролейбуса зберігати особисту безпеку: по можливості стояти обличчям у напрямку руху, триматись за поручні або сидіння тощо;
- бути взаємоввічливими, поступатися місцем інвалідам, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам;
- завчасно готуватися до виходу при під'їзді до зупинки призначення та подати сигнал водієві дзвінком або голосом у разі виходу на зупинці "На вимогу";
- припинити висадку після оголошення водія про зачинення дверей;
- у разі виявлення у салоні трамвая, тролейбуса забутих речей, документів, грошей або інших цінностей здати їх кондукторові, водієві або диспетчерові на кінцевій зупинці маршруту ([2] пункт 5.5).
Пасажирам ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
- відволікати увагу водіїв під час руху розмовами, придбанням абонементних талонів тощо;
- перебувати в кабіні водія;
- провозити: вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотичні речовини; колючі, ріжучі предмети без належної упаковки; вогнепальну зброю без чохлів та дозволів на насіння та зберігання; громіздкий багаж розміром більше ніж 100 х 50 х 30 см або вагою понад 40 кг, речі довші за 190 см та діаметром більше 30 см (крім дитячих та інвалідних колясок, велосипедів, що складаються, та лиж), а також тварин (крім дрібних звірів і птахів у клітках, а також собак у намордниках за наявності повідків та котів з пред'явленням відповідних документів на них);
- проїжджати в одязі та провозити багаж, що забруднюють одяг пасажирів, обшивку салону та сидіння;
- перебувати в салоні в нетверезому стані, палити, умикати голосно музику, висовуватись з вікон;
- ставити дітей, багаж та ручну поклажу на сидіння;
- входити в салон трамвая чи тролейбуса з морозивом;
- користуватись аварійним обладнанням без потреби, приводити в дію систему екстреного гальмування та відчинення дверей, а також сигналізацію екстреної зупинки;
- відчиняти двері під час руху і навмисно заважати їх відчиненню або зачиненню на зупинках, крім потреби запобігання нещасному випадку;
- смітити в салоні, псувати салон та його обладнання, викидати з вікон на проїжджу частину сміття та інші предмети;
- порушувати громадський порядок ([2] пункт 5.6).
Пасажир з багажем, забороненим для перевезення, підлягає висадці на найближчій зупинці ([2] пункт 6.5).
Працівники підприємств ЗОБОВ'ЯЗАНІ забезпечувати якісне обслуговування пасажирів, які перебувають у рухомому складі та на трамвайних зупинках, створювати для них необхідні зручності, уживати всіх заходів для запобігання нещасному випадку з ними або дорожньо-транспортній пригоді, бути акуратно одягненими, увічливими у спілкуванні з пасажирами та одночасно вимагати від них неухильного виконання цих Правил ([2] пункт 4.1).
У разі загрози безпеці руху працівники міського електротранспорту ЗОБОВ'ЯЗАНІ здійснити термінові заходи щодо зниження швидкості руху або зупинці трамвая, троллейбуса ([2] пункт 4.3).
У разі непередбачених подій, які спричинили зупинку рухомого складу на маршруті більше ніж на 10 хвилин, підприємство на запит пасажира надає довідку про тривалість затримки ([2] пункт 4.5).
Водії трамвая і тролейбуса під час роботи на лінії ЗОБОВ'ЯЗАНІ:
- суворо дотримуватись визначеного маршруту та розкладу руху, забезпечувати безпечний та регулярний рух;
- зупинятися на кожній визначеній розкладом руху зупинці, у тому числі при виїзді з депо на маршрут та заїзді до депо;
- не від'їжджати від зупинки з відчиненими дверима трамвая, тролейбуса і не відчиняти їх до повної зупинки, негайно зупинитися у разі відкривання дверей під час руху;
- нагадувати пасажирам про необхідність оплати проїзду, провозу багажу та пред'явлення проїзних документів кондукторові чи контролерові, а також про те, що слід бути уважними та не забувати свої речі при виході з транспортного засобу;
- правильно й чітко оголошувати назву кожної зупинки та наступної за нею, а при зміні маршруту - оголошувати про це на кожній зупинці;
- здійснювати висадку пасажирів тільки на зупинках;
- здійснювати регулювання освітлення та опалювання трамвайного вагона (тролейбуса);
- вживати необхідних заходів для безпеки руху трамвайного вагона (тролейбуса) та пасажирів;
- перед зачиненням дверей постійно робити оголошення "Обережно, двері зачиняються";
- стежити за виконанням пасажирами цих Правил, сприяти контролерам у проведенні контролю оплати проїзду;
- обмежувати посадку пасажирів через передні двері, за винятком інвалідів, пасажирів з дітьми, громадян похилого віку, посадових осіб, які мають безпосереднє відношення до руху, та посадку через усі двері в разі перевантаження трамвая, тролейбуса;
- у зимовий період очищати підніжки від снігу та льоду ([2] пункт 4.7).
Кондуктор ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ :
- мати при собі службове посвідчення, маршрутний та квитково-обліковий листи, разові квитки та абонементні талони, а також розмінну монету;
- продавати пасажирам разові квитки або абонементні талони;
- надавати пасажирам довідки з питань роботи підприємств й оплати за проїзд ([2] пункт 4.10).
Контролер ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ :
мати службове посвідчення, нагрудний знак (жетон, картку тощо) з особистим номером контролера, прикріплений на лицьовому боці верхнього одягу, квитанції встановленого зразка, а також засоби, необхідні для вимірювання ваги та лінійних розмірів багажу;
- попередньо повідомити водія про початок проведення контролю, пред'явивши своє службове посвідчення;
- на першу вимогу пасажира пред'явити своє службове посвідчення, повідомити про місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства;
- зробити відмітку про проведений контроль у відповідній дорожній документації ([2] пункт 4.12).
Водій МАЄ ПРАВО:
- вимагати від пасажирів виконання обов'язків, передбачених цими Правилами, а також норм поведінки в громадських місцях;
- вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними даних Правил;
- звертатися до працівників органів внутрішніх справ у разі порушення пасажирами громадського порядку;
- перевіряти наявність та правильність оформлення документів у кондукторів та контролерів;
- продавати проїзні квитки або абонементні талони пасажирам під час зупинки ([2] пункт 4.9).
Кондуктор МАЄ ПРАВО:
- запропонувати пасажирові пред'явити документи, які підтверджують право на проїзд, та за їх відсутності висадити пасажира на наступній зупинці;
- звертатися до посадових осіб підприємства та працівників органів внутрішніх справ у разі порушення пасажирами цих Правил ([2] пункт 4.11).
Контролер МАЄ ПРАВО:
- поза чергою входити в салон трамвая і тролейбуса через передні двері;
- перевіряти додержання вимог цих Правил пасажирами та кондуктором;
- вилучати в пасажирів недійсні проїзні документи (які не пізніше наступного дня повинен здати до служби збору виручки або у відділ контролю).
Недійсними проїзними документами вважаються:
- використаний проїзний квиток або абонементний талон;
- абонементний талон, на якому неможливо визначити код
компостера (якщо це не є наслідком несправного компостера);
- прострочені проїзні квитки тривалого користування ([2] пункт 4.13).
Водіям трамвая і тролейбуса ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
- порушувати маршрут, інтервал та розклад руху;
- під час руху розмовляти з пасажирами, їсти, пити, палити, слухати радіоприймачі та магнітофони;
- продавати пасажирам разові квитки або абонементні талони під час руху ([2] пункт 4.8).
Право на проїзд у трамваї, тролейбусі надає придбаний разовий квиток, закомпостований абонементний талон, проїзний квиток тривалого користування, картка або інше посвідчення, що дає право на пільговий проїзд згідно з чинним законодавством.
Оплата вартості проїзду та перевезення багажу здійснюється незалежно від відстані проїзду та ваги багажу згідно з установленим тарифом.
Закомпостований абонементний талон або разовий квиток дає право на одну поїздку в межах кінцевих зупинок маршруту в одному напрямку.
Абонементні талони, разові та тривалого користування проїзні квитки дають право на проїзд у відповідному рухомому складі лише в тому місті, де вони придбані.
Проїзний квиток тривалого користування та посвідчення, що дає право на пільговий проїзд у трамваї, тролейбусі, не дають права на безоплатне провезення багажу.
Пільгові проїзні квитки тривалого користування (студентські, учнівські тощо) дають право на проїзд тільки за наявності в пасажира студентського (учнівського) квитка ([2] пункт 3.2).
У разі виходу рухомого складу з ладу під час роботи на маршруті (лінії) пасажири, що оплатили вартість транспортної послуги, при пересадці на іншу одиницю рухомого складу повторно вартість проїзду не сплачують ([2] пункт 4.6).
Перевірка наявності проїзних документів у пасажирів проводиться під час руху транспортного засобу ([2] пункт 6.1).
Порушення даних Правил (безквитковий проїзд, а також безоплатне провезення пасажиром дитини віком від 7 до 16 років або неоплаченого багажу) тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу згідно з чинним законодавством.
Крім штрафу, пасажир повинен сплатити вартість проїзду ([2] пункт 6.2).
Штрафи за порушення даних Правил накладаються начальником трамвайно-тролейбусного управління, начальниками трамвайного чи тролейбусного депо, начальниками служб руху і районів руху трамвайно-тролейбусних управлінь, а також контролерами трамвайно-тролейбусних управлінь і стягуються на місці ([2] пункт 6.3).
При стягненні штрафів порушникам видаються квитанції встановленого зразка, бланки яких належать до документів суворої фінансової звітності.
У разі відмови пасажира сплатити штраф він може бути висаджений на найближчій зупинці, а у разі злісної непокори - доставлений до найближчого органу внутрішніх справ для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства ([2] пункт 6.4).
Відповідальність за виконання зобов'язань щодо перевезення пасажирів згідно із договором про організацію надання транспортних послуг; відшкодування збитків, заподіяних здоров'ю і майну пасажирів, а також довкіллю; надання інформації про фактичні обсяги транспортних послуг, покладається на перевізника згідно з Законом [1] ([2] пункт 4.14).
За псування трамвайного вагона (тролейбуса) або їх устаткування пасажири несуть відповідальність згідно з чиним законодавством України ([2] пункт 6.6).
Спірні питання, які виникають між працівниками підприємств і пасажирами в рухомому складі, вирішуються на місці або адміністрацією підприємства згідно з підпорядкованістю. У разі непогодження пасажира з рішенням адміністрації підприємства пасажир МОЖЕ звернутися до відповідних структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування, органів державної влади, зокрема до територіальних органів Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, а також до суду в установленому порядку ([2] пункт 3.5).