10.9.1. ПОСЛУГИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Нормативна база:
1. Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III.
2. Наказ Міністерства освіти і науки України «Ліцензійні умови надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти» від 24.12.2003 р. № 847 (Мінюст № 71/8670).
Завданнями дошкільної освіти є:
- збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я дитини;
- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
- виконання вимог базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту;
- здійснення соціально-педагогічного патронату сім'ї ([1] стаття 7).
базовий компонент дошкільної освіти |
- державний стандарт, що містить норми і положення, які визначають державні вимоги до рівня розвиненості та вихованості дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті ([1] стаття 22 частина 1). |
Дитина може здобувати дошкільну освіту за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють:
- у дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності;
- за допомогою фізичних осіб з високими моральними якостями, які мають відповідну вищу педагогічну освіту, ліцензію на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти та фізичний стан здоров'я яких дозволяє виконувати обов'язки педагога ([1] стаття 9 частина 5).
дошкільний навчальний заклад |
- навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту ([1] стаття 11 частина 1). |
Дошкільні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності ([1] стаття 15 частина 1).
Дошкільний навчальний заклад, заснований на приватній формі власності, здійснює свою діяльність за наявності ліцензії на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти, виданої у встановленому законодавством України порядку ([1] стаття 11 частина 3).
Суб'єкти, які отримали ліцензію на надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти (індивідуальні та колективні форми), ЗОБОВ'ЯЗАНІ:
- провадити діяльність відповідно до заявлених навчально-виховних програм, плану роботи закладу;
- надавати дітям та їх батькам або особам, які їх замінюють, достовірну інформацію про тип навчального закладу, форму власності, умови приймання, плату за утримання, зміст освітньої діяльності;
- мати положення про органи самоврядування у навчальному закладі (батьківський комітет, опікунська рада або інші органи), передбачені установчими документами закладу ([2] пункт 5.1).
Відповідно до потреб громадян України створюються такі дошкільні навчальні заклади:
- дошкільний навчальний заклад (ясла) для дітей віком від двох місяців до трьох років, де забезпечуються догляд за ними, а також їх розвиток і виховання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, де забезпечуються догляд за ними, розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей віком від двох до семи (восьми) років, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації. Дошкільні навчальні заклади (ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та санаторні;
- будинок дитини - дошкільний навчальний заклад системи охорони здоров'я для медико-соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також для дітей з вадами фізичного та (або) розумового розвитку від народження до трьох (для здорових дітей) та до чотирьох (для хворих дітей) років;
- дошкільний навчальний заклад (дитячий будинок) інтернатного типу забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дошкільного та шкільного віку, які перебувають у родинних стосунках та утримуються за рахунок держави;
- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) сімейного типу для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, які перебувають в родинних стосунках і де забезпечуються їх догляд, розвиток, виховання і авчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, у складі якого можуть бути групи загального розвитку, компенсуючого типу, сімейні, прогулянкові, в яких забезпечується дошкільна освіта з урахуванням стану здоров'я дітей, їх розумового, психологічного, фізичного розвитку;
- дошкільний навчальний заклад (центр розвитку дитини), в якому забезпечуються фізичний, розумовий і психологічний розвиток, корекція психологічного і фізичного розвитку, оздоровлення дітей, які відвідують нші навчальні заклади чи виховуються вдома;
- дитячий будинок сімейного типу - дошкільний навчальний заклад, в якому виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, віком від двох до вісімнадцяти років ([1] стаття 12 частина 1).
Групи у дошкільному навчальному закладі комплектуються за віковими, сімейними, родинними ознаками ([1] стаття 14 частина 1).
Наповнюваність груп у дошкільних навчальних закладах становить:
- для дітей віком до одного року - до 10 осіб;
- для дітей віком від одного до трьох років - до 15 осіб;
- для дітей віком від трьох до шести (семи) років - до 20 осіб;
- з короткотривалим і цілодобовим перебуванням дітей - до 10 осіб;
- в оздоровчий період - до 15 осіб.
Засновник (власник) може встановлювати меншу наповнюваність груп дітьми у дошкільному навчальному закладі ([1] стаття 14 частина 2).
Дитина МАЄ гарантоване державою ПРАВО на:
- безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних дошкільних навчальних закладах;
- безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання, розвитку, виховання і навчання;
- захист від будь-якої інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди її здоров'ю, моральному та духовному розвитку;
- безоплатне медичне обслуговування у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах;
- захист від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять здоров'ю дитини, а також від фізичного та психологічного насильства, приниження її гідності;
- здоровий спосіб життя ([1] стаття 28 частина 2).
Відвідування дитиною дошкільного навчального закладу не звільняє сім'ю від обов'язку виховувати, розвивати і навчати її в родинному колі ([1] стаття 8 частина 2).