10.9.4. ПОСЛУГИ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ


Нормативна база:


1. Закон України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 р. № 1841-III.

2. Наказ Міністерства освіти і науки України «Ліцензійні умови надання освітніх послуг у сфері позашкільної освіти» від 24.12.2003 р. № 847 (Мінюст № 73/8672).


Структуру позашкільної освіти становлять:

- позашкільні навчальні заклади;

- інші навчальні заклади як центри  позашкільної  освіти  у позаурочний  та  позанавчальний час;

- гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об'єднання на базі загальноосвітніх навчальнихзакладів;

- клуби та об'єднання за місцем проживання незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;

- культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі,  спортивні та інші навчальні заклади, установи;

- фонди, асоціації, діяльність яких пов'язана із функціонуванням позашкільної освіти  ([1] стаття 5).


позашкільна освіта


- сукупність знань,  умінь та навичок,  що отримують  вихованці,  учні  і  слухачі  в позашкільних навчальних закладах у час,  вільний від навчання в загальноосвітніх та  інших навчальних закладах  ([1] стаття 1).


позашкільний навчальний

заклад


- складова  системи позашкільної освіти,  яка надає знання, формуючи вміння та навички за   інтересами,   забезпечує   потреби   особистості   у  творчій самореалізації та інтелектуальний,  духовний і фізичний  розвиток, підготовку  до  активної  професійної  та  громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та  організації  змістовного дозвілля  відповідно  до здібностей,  обдарувань та стану здоров'я вихованців, учнів і слухачів ([1] стаття 1).

Здобуття позашкільної освіти грунтується на принципі добровільності вибору типів закладів та видів діяльності,  а також здійснюється  за  участю  батьків або осіб, які їх замінюють, трудових колективів, громадських організацій, товариств, фондів  ([1] стаття 6 частина 2).


   Основними завданнями позашкільної освіти є:

- виховання громадянина України;

- вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду;

- виховання у вихованців, учнів і слухачів поваги до Конституції України,  прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії;

- виховання у вихованців,  учнів і слухачів патріотизму, любові до України,  поваги до народних  звичаїв,  традицій,  національних цінностей Українського народу, а також інших націй і народів;

- виховання у   вихованців,   учнів   і   слухачів  шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку;

- створення умов для творчого,  інтелектуального,  духовного  і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів;

- формування   у  вихованців,  учнів  і  слухачів  свідомого  й відповідального   ставлення   до  власного  здоров'я  та  здоров'я оточуючих, навичок безпечної поведінки;

- задоволення освітньо-культурних  потреб  вихованців,  учнів і слухачів,  які  не  забезпечуються  іншими  складовими   структури освіти;

- адоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;

- пошук, розвиток   та   підтримка   здібних,   обдарованих   і талановитих вихованців, учнів і слухачів;

- вдосконалення фізичного    розвитку   вихованців,   учнів   і слухачів,  підготовка  спортивного  резерву  для  збірних   команд України з різних видів спорту;

- організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень;

- виховання в учасників навчально-виховного  процесу  свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих;

- формування здорового   способу   життя  вихованців,  учнів  і слухачів;

- здійснення інформаційно-методичної  та  організаційно-масової роботи ([1] стаття 8).


Позашкільний навчальний заклад за своїми організаційно-правовими формами може бути  державної, комунальної або приватної форми власності  ([1] стаття 12 частина 1).


Позашкільні навчальні заклади можуть функціонувати у формі центрів, комплексів, палаців, будинків, клубів, станцій, кімнат, студій, шкіл  мистецтв, початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (шкіл естетичного виховання), спортивних шкіл, дитячо-юнацьких  спортивних  шкіл олімпійського резерву, фізкультурно-спортивних клубів за місцем проживання, фізкультурно-оздоровчих клубів інвалідів, спеціалізованих дитячо-юнацьких  спортивних  шкіл  олімпійського  резерву, дитячих стадіонів,  дитячих  бібліотек,  дитячих  флотилій, галерей, бюро, оздоровчих  закладів,  що здійснюють позашкільну освіту ([1] стаття 12 частина 3).


Позашкільні навчальні заклади можуть бути комплексними та профільними ([1] стаття 12 частина 4).


Творчі об'єднання позашкільного навчального  закладу класифікуються за трьома рівнями:

-початковий рівень - творчі об'єднання загальнорозвиваючого спрямування,   що   сприяють   виявленню   здібностей,  обдарувань вихованців,  учнів і слухачів або розвитку їх інтересу до  творчої діяльності;

- основний рівень  -  творчі об'єднання,  які розвивають стійкі інтереси вихованців,  учнів і слухачів, дають їм знання, практичні уміння і навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації;

- вищий рівень - творчі об'єднання за інтересами для здібних і обдарованих вихованців, учнів і слухачів  ([1] стаття 12 частина 6).


Приватні  позашкільні  навчальні  заклади  здійснюють свою освітню  діяльність  після  реєстрації  статуту  та  за  наявності ліцензії, виданої в установленому законодавством України порядку ([1] стаття 14 частина 3).


Суб'єкти, які  отримали  ліцензію  на  провадження  освітньої діяльності (індивідуальні та колективні форми), ЗОБОВ'ЯЗАНІ:

- провадити діяльність відповідно до річного плану, погодженого із  засновником  (власником),  навчальних  планів  і  програм  для гуртків,   груп   та   інших   творчих   об'єднань;

- надавати учням,  які вступають до навчального закладу,  та їх батькам  (особам,  які їх замінюють) достовірну інформацію про тип навчального закладу і форму власності,  умови приймання,  плату за навчання, зміст і профілі навчання, вид документів,  що видаватимуться після його закінчення;

- надавати інформаційно-методичну допомогу педагогічним колективам  навчальних  закладів  регіону, молодіжним, дитячим і громадським організаціям згідно з рішенням засновника (власника) на підставі відповідних угод  ([2] розділ 5).


Позашкільна освіта у позашкільних навчальних закладах може здійснюватися за такими напрямами:

- художньо-естетичний, який забезпечує розвиток творчих здібностей, обдарувань та здобуття вихованцями, учнями і слухачами практичних  навичок,  оволодіння  знаннями  в  сфері вітчизняної і світової культури та мистецтва;

- туристсько-краєзнавчий, який спрямовується на залучення вихованців,  учнів  і  слухачів  до активної діяльності з вивчення історії  рідного краю та довкілля, світової цивілізації, географічних, етнографічних, історичних   об'єктів   і   явищ соціального життя,  оволодіння практичними уміннями та навичками з туризму та краєзнавства;

- еколого-натуралістичний, який передбачає оволодіння вихованцями,  учнями і слухачами   знаннями   про   навколишнє середовище,  формування екологічної культури особистості,  набуття знань і досвіду розв'язання  екологічних  проблем,  залучення  до практичної  природоохоронної роботи та інших біологічних напрямів, формування  знань,  навичок  в  галузях  сільського  господарства: квітництво, лісництво, садівництво, грибівництво, бджільництво;

- науково-технічний, який  забезпечує  набуття вихованцями, учнями  і  слухачами  техніко-технологічних умінь та навичок, розширення наукового   світогляду, підготовку до активної науково-дослідної  роботи, оволодіння   сучасною   технікою   та технологіями;

- дослідницько-експериментальний, який сприяє залученню вихованців, учнів і слухачів до науково-дослідницької, експериментальної,  конструкторської та винахідницької  роботи в різних галузях науки,  техніки,  культури і мистецтва, а також створенню умов для творчого  самовдосконалення  та  виявлення, розвитку і підтримки юних талантів та обдарувань;

- фізкультурно-спортивний або спортивний,   який   забезпечує розвиток   фізичних   здібностей  вихованців,  учнів  і  слухачів, необхідні  умови  для  повноцінного  оздоровлення,   загартування, змістовного  відпочинку  і  дозвілля,  занять фізичною культурою і спортом,  підготовку  спортивного  резерву  для   збірних   команд України, набуття навичок здорового способу життя;

- військово-патріотичний, який забезпечує належний   рівень підготовки вихованців, учнів і  слухачів  до  військової  служби, виховання патріотичних почуттів та громадянської відповідальності;

- бібліотечно-бібліографічний, який спрямований на поглиблення пізнавальних інтересів вихованців, учнів і слухачів, підвищення їх інформаційної культури, набуття навичок і умінь орієнтуватися у зростаючому потоці інформації;

- соціально-реабілітаційний, який забезпечує соціальне становлення та розвиток інтересів,  здібностей,  нахилів, потреб у самореалізації вихованців,  учнів і  слухачів,  підготовку  їх  до активної  професійної  та  громадської діяльності,  організацію їх змістовного дозвілля та відпочинку;

- оздоровчий, який забезпечує необхідні умови  для  змістовного відпочинку   та   передбачає   оволодіння  вихованцями,  учнями  і слухачами знаннями  про  здоровий  спосіб  життя,  організацію  їх оздоровлення,  набуття і закріплення навичок, зміцнення особистого здоров'я і формування гігієнічної культури особистості;

- гуманітарний, який забезпечує розвиток здібностей, обдарувань,  практичних  навичок  вихованців,  учнів  і  слухачів, оволодіння знаннями з основ наук соціально-гуманітарного циклу  ([1] стаття 15).


Тривалість занять у позашкільному навчальному  закладі визначається навчальними планами і програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку та  допустимого навантаження для різних  вікових  категорій  і  становить  для вихованців,  учнів і слухачів:

- віком від 5 до 6 років - 30 хвилин;

- віком від 6 до 7 років - 35 хвилин;

- інших- 45 хвилин  ([1] стаття 17 частина 1).


У канікулярні, святкові та неробочі дні позашкільний навчальний заклад працює за окремим планом ([1] стаття 17 частина 3).


Позашкільні  навчальні  заклади  видають своїм випускникам відповідні документи про позашкільну освіту в порядку, встановленому спеціально  уповноваженим центральним  органом виконавчої влади в галузі освіти  ([1] стаття 18 частина 3).


   Відволікання вихованців,  учнів і  слухачів  позашкільного навчального  закладу  за  рахунок  навчального  часу  до  робіт  і здійснення  заходів,  не   пов'язаних з навчальним   процесом, ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ,  крім  випадків,  передбачених  рішеннями  Кабінету Міністрів України ([1] стаття 20 частина 3).


Органи виконавчої влади встановлюють різні види морального стимулювання  та матеріального заохочення для переможців селищних, районних,  міських,  обласних,  всеукраїнських та міжнародних конкурсів, турнірів, олімпіад, виставок, змагань  ([1] стаття 20 частина 4).


Вихованці, учні і слухачі позашкільних навчальних закладів мають  право на пільгове або безоплатне відвідування музеїв, історико-архітектурних   пам'ятників у  порядку,  встановленому Кабінетом Міністрів України  ([1] стаття 20 частина 6).


Вихованці, учні і слухачі позашкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування,  типів і форм власності МАЮТЬ ПРАВО на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони  здоров'я, визначених відповідними органами виконавчої влади ([1] стаття 20 частина 7).


Порядок  встановлення  розміру плати за навчання в початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладах (школах естетичного виховання)  визначається  Кабінетом  Міністрів  України  ([1] стаття 26 частина 2).


Платні послуги не можуть надаватися   державними   або комунальними позашкільними навчальними  закладами  замість  або  в межах  освітньої  діяльності,  визначеної  навчальними  планами  і програмами ([1] стаття 28).


Назад в розділ

До змісту

Яндекс.Метрика