18.1.2. ПРАВА СПОЖИВАЧА У РАЗІ ПРИДБАННЯ НИМ ТОВАРУ НЕНАЛЕЖНОЇ ЯКОСТІ
Нормативна база:
1. Цивільний Кодекс України, Закон від 16.01.2003 р. № 435-IV.
2. Закон України «Про захист прав споживачів»від 12.05.1991 р. № 1023-XII.
Товаром неналежної якості слід вважати такий, що не відповідає вимогам нормативних документів, умовам договору або вимогам, які до нього пред'являються, наданій щодо нього виготівником чи продавцем інформації, а також проданий після закінчення строку його придатності чи фальсифікований ([3] пункт 9).
Залежно від того, який недолік виявлено в продукції, права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості можна поділити на дві частини (А і Б), які реалізуються послідовно.
А. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, МАЄ ПРАВО вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару ([2] стаття 8 частина 1).
недолік |
- будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем) ([2] стаття 1 частина 15). |
Покупець, якому переданий товар неналежної якості, МАЄ ПРАВО, незалежно від можливості використання товару за призначенням, вимагати від продавця за своїм вибором:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару ([1] стаття 678 частина 1).
Часто потреби споживача можна задовольнити не придбанням одного якогось товару (роботи, послуги), а тільки покупкою декількох взаємозв'язаних товарів (наприклад, при підключенні до супутникового телебачення) або покупкою товарів з одночасним замовленням послуг з їх установки (наприклад, металопластикові вікна, кондиціонери і тому подібне).
В цьому випадку споживачеві (самостійно або за допомогою фахівців, можливо не безкоштовно) прийдется визначити, недолік якого саме товару або послуги робить роботу всього комплексу незадовільною, і лише після цього пред'явити свої претензії відповідно до законодавства.
Б. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, МАЄ ПРАВО за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар ;
2) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми ([2] стаття 8 частина 1).
У разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов'язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець МАЄ ПРАВО за своїм вибором:
1) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару ([1] стаття 678 частина 2).
Виходячи з вищевикладеного, за рідкісними виключеннями, про виявлення істотного недоліку можна вести мову тільки після того, як була зроблена невдала спроба «безоплатного усунення недоліків», простіше кажучи, - «гарантійного ремонту».
При цьому споживачеві слід запам'ятати, що повторним проявом недоліку слід вважати появу тих же самих відхилень споживчих властивостей товару (роботи, послуги) (працездатність, якість звуку, зображення тощо) після їх усунення, а не повторно вжиті для його усунення заходи (переустановлення програмного забезпечення, регулювання, заміна деталей тощо).
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПРАВА СПОЖИВАЧА У РАЗІ ПРИДБАННЯ НИМ ТОВАРУ НЕНАЛЕЖНОЇ ЯКОСТІ
ПЕРЕЛІК ТОВАРІВ, З ЯКИХ СТВОРЮЄТЬСЯ ОБМІННИЙ ФОНД