18.1.4. ПРАВА СПОЖИВАЧА У РАЗІ ПОРУШЕННЯ УМОВ ДОГОВОРУ ПРО ВИКОНАННЯ РОБІТ (НАДАННІ ПОСЛУГ)
Нормативна база:
1. Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-XII.
А. Якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов'язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим, споживач МАЄ ПРАВО відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків
Якщо значну частину обсягу послуги чи робіт (понад сімдесят відсотків загального обсягу) вже було виконано, споживач МАЄ ПРАВО розірвати договір лише стосовно частини послуги або робіт, що залишилася ([1] стаття 10 частина 1).
Б. Якщо під час виконання робіт (надання послуг) стане очевидним, що їх не буде виконано з вини виконавця згідно з умовами договору, споживач МАЄ ПРАВО призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги у визначений строк - розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця ([1] стаття 10 частина 2).
В. У разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач МАЄ ПРАВО на свій вибір вимагати:
1) безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) у розумний термін;
2) відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги);
3) безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;
4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи;
5) реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.
Зазначені вимоги ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАДОВОЛЕННЮ:
1) у разі виявлення недоліків як під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання).
2) у разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги):
- протягом гарантійного або іншого строку, встановленого договором;
- протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги) у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором ([1] стаття 10 частина 3).
Г. За наявності в роботі (послузі) істотних недоліків споживач МАЄ ПРАВО вимагати розірвання договору і відшкодування збитків.
Якщо істотні недоліки було виявлено в роботі (послузі), виконаній з матеріалу споживача, споживач має право вимагати на свій вибір або виконання її з такого ж матеріалу виконавця, або розірвання договору і відшкодування збитків.
Зазначені вимоги можуть бути пред'явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами і нормативними документами, умовами договору, а в разі відсутності таких строків - протягом десяти років ([1] стаття 10 частина 4).
Споживач ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ повідомити виконавцеві про відступи від умов договору та інші недоліки в роботі (послузі), що не могли бути виявлені при звичайному способі її прийняття, не пізніше трьох днів після їх виявлення ([1] стаття 10 частина 7).
Виконавець ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
а) видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги) залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) ([1] стаття 10 частина 8);
б) одержати від споживача дозвіл на виконання додаткових робіт (надання послуг).
Будь-які додаткові роботи (послуги), виконані (надані) виконавцем без згоди споживача, не створюють для споживача будь-яких зобов'язань щодо їх оплати ([1] стаття 10 частина 11);
в) негайно повыдомити споживача про те, що після укладення договору стало очевидним, що роботи (послуги), зважаючи на їх ціну (вартість) і характеристики або інші обставини, явно не задовольнятимуть інтереси або вимоги споживача;
г) повідомити споживача, якщо вартість робіт (послуг) може істотно зрости, ніж можна було очікувати під час укладення договору.
Споживач МАЄ ПРАВО відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) без штрафних санкцій з боку виконавця у разі виникнення обставин, передбачених в абзацах в) і г) ([1] стаття 10 частина 12).
У разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) роботу (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується ПЕНЯ у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством. У разі коли вартість роботи (послуги) не визначено, виконавець сплачує споживачеві НЕУСТОЙКУ в розмірі трьох відсотків загальної вартості замовлення.
Сплата виконавцем неустойки (пені), встановленої в разі невиконання, прострочення виконання або іншого неналежного виконання зобов'язання, не звільняє його від виконання зобов'язання в натурі ([1] стаття 10 частина 5).
Виконавець ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ протягом місяця відшкодувати збитки, що виникли у зв'язку з втратою, псуванням чи пошкодженням речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг).
Виконавець не звільняється від відповідальності, якщо рівень його наукових і технічних знань не дав змоги виявити особливі властивості речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг).
Якщо виконання робіт (надання послуг) вимагає використання додаткових матеріалів, такі матеріали повинні відповідати вимогам безпеки, встановленим законодавством до таких матеріалів ([1] стаття 10 частина 9).
Виконавець несе відповідальність за шкоду, завдану життю, здоров'ю або майну споживача, що виникла у зв'язку з використанням речей, матеріалів, обладнання, приладів, інструментів, пристосувань чи інших засобів, необхідних для виконання ним робіт (надання послуг), незалежно від рівня його наукових і технічних знань, що дає змогу виявити їх властивості, згідно із законодавством ([1] стаття 10 частина 10).
Виконавець не несе відповідальності за невиконання, прострочення виконання або інше неналежне виконання зобов'язання та недоліки у виконаних роботах або наданих послугах, якщо доведе, що вони виникли з вини самого споживача чи внаслідок дії непереборної сили ([1] стаття 10 частина 6).
Вимоги статті 10 не поширюються на виконання робіт з гарантійного ремонту ([1] стаття 10 частина 13).