18.1.10. ПРАВА СПОЖИВАЧА У СФЕРІ ТОРГОВЕЛЬНОГО ТА ІНШИХ ВИДІВ ОБСЛУГОВУВАННЯ
Нормативна база:
1. Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-XII.
За всіма споживачами однаковою мірою ВИЗНАЄТЬСЯ ПРАВО на задоволення їх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування. Встановлення будь-яких переваг, застосування прямих або непрямих обмежень прав споживачів не допускається, крім випадків, передбачених нормативно-правовими актами ([1] стаття 17 частина 1).
Розглядаючи позови, пред'явлені у зв'язку з відмовою підприємства, установи, організації чи громадянина-підприємця укласти договір купівлі-продажу чи договір про виконання робіт або надання послуг, суду належить враховувати як право громадян на задоволення їх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування, так і наявність у підприємця реальної можливості задовольнити вимоги споживача.
Зокрема, суд НЕ МОЖЕ визнати безпідставною відмову в укладенні договору, якщо відповідач доведе, що виконання роботи (надання послуги) виходить за межі його статутної діяльності або перевищує його виробничі (технологічні) можливості. При цьому такими, що виходять за межі статутної діяльності підприємця, можна вважати роботи (послуги), виконання яких не передбачене установчими документами і не оголошене ним (у тому числі не зазначене у правилах побутового чи інших видів обслуговування, правилах виконання окремих видів робіт або надання окремих видів послуг).
Проте відсутність у статутних документах положень про виконання певних робіт (послуг) ще не свідчить про правомірність відмови укласти договір, якщо така діяльність відповідає загальним завданням, передбаченим цими документами ([2] пункт 13).
Споживач МАЄ ПРАВО на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час з урахуванням режиму роботи продавця (виконавця.
Продавець (виконавець) ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту, у будь-який спосіб обмежувати використання ним електронних платіжних засобів, якщо відповідно до законодавства продавець (виконавець) зобов'язаний приймати їх до сплати ([1] стаття 17 частина 2).
Слід всіляко викорінювати думку про те, що продавець краще знає що Вам потрібне. По-перше, покупка має бути усвідомленим і вивіреним кроком, а, по-друге, у Вас і у продавця - різні цілі. У гонитві за прибутком він завжди готовий за Ваші гроші «втюхать» що завгодно. Але купуєте то Ви!
Тому, не соромтеся поцікавитись, що саме входить в суму, вказану на ціннику (про комплект постачання, який встановлює виробник, тут мови не йде). І добре подумайте, чи потрібні Вам ці «міфічні» налаштування, наладки, електронні ключі і ... на жаль, вони придумують краще!
Продавець (виконавець) ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ надати споживачеві достовірну і доступну інформацію про найменування, належність та режим роботи свого підприємства ([1] стаття 17 частина 3).
Споживач МАЄ ПРАВО на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається (замовляється), демонстрацію безпечного та правильного її використання. На вимогу споживача продавець (виконавець) ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції ([1] стаття 17 частина 4).
У разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника).
Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи.
Споживач, продавець (виконавець, виробник) МАЮТЬ ПРАВО на оскарження висновків експертизи у судовому порядку ([1] стаття 17 частина 4).
Споживач МАЄ ПРАВО брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника ([1] стаття 8 частина 14).