1.3.3. ТОРГІВЛЯ НА ЗАМОВЛЕННЯ І ПОЗА ТОРГОВИМИ АБО ОФІСНИМИ ПРИМІЩЕННЯМИ
Нормативна база:
1. Цивільний Кодекс України, Закон від 16.01.2003 р. № 435-IV.
2. Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-XII.
3. Закон України «Про телекомунікації» від 18.11.2003 р. № 1280-IV.
4. Закон України «Про поштовий зв'язок» від 04.10.2001 р. № 2759-III.
5. Закон України «Про телебачення і радіомовлення» від 21.12.1993 р. № 3759-XII.
Правила визначають відносини між споживачем і суб'єктом господарювання - продавцем товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями на підставі договору купівлі-продажу, укладеного на відстані чи поза торговельними або офісними приміщеннями, а також регламентують вимоги в дотриманні прав споживачів щодо належної якості, безпеки і належного торговельного обслуговування.
Правила поширюються на суб'єктів господарювання сфери торгівлі незалежно від форм власності, які зареєстровані в установленому порядку.
Правила спрямовані на поліпшення торговельного обслуговування населення шляхом максимального скорочення часу на придбання товарів, надання послуг з доставки товарів споживачам ([6] пункт 1.1).
продаж товарів на замовлення |
- вид торгівлі, за якої споживач укладає договір купівлі-продажу товарів із продавцем на відстані за допомогою засобів дистанційного зв'язку або здійснює їх попереднє замовлення безпосередньо в продавця ([6] пункт 1.2). |
торговельне приміщення |
- майновий комплекс, який займає окрему споруду (офісне приміщення) або який розміщено у спеціально призначеній та обладнаній для торгівлі споруді, де суб'єкт господарювання здійснює діяльність з реалізації товару ([2] стаття 1 частина 26). |
офісне приміщення |
- будь-яке приміщення (будівля тощо), в якому знаходиться суб'єкт господарювання або його філія, або його структурний підрозділ, або представництво ([2] стаття 1 частина 6). |
договір, укладений на відстані |
- договір, укладений продавцем (виконавцем) із споживачем за допомогою засобів дистанційного зв'язку ([2] стаття 1 частина 8). |
договір, укладений поза торговельними або офісними приміщеннями |
- договір, укладений із споживачем особисто в місці, іншому ніж торговельні або офісні приміщення продавця ([2] стаття 1 частина 9). |
Асортимент товарів, що продаються на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, визначається суб'єктом господарювання самостійно, крім товарів, продаж яких згідно із законодавством заборонений ([6] пункт 1.3).
Суб'єкт господарювання ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ забезпечити споживачів необхідною, достовірною, своєчасною та доступною інформацією про перелік послуг, що надаються, тарифи на них, час приймання і видачі замовлень, асортимент і ціни на товари, що пропонуються до продажу, години доставки замовлень додому, споживчі властивості товарів, строки їх придатності до споживання або гарантійні строки та строк служби.
На вимогу споживача продавець ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ надати йому документи, які підтверджують якість, безпеку та ціну товарів.
Суб'єкт господарювання відповідно до законодавства ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт реалізованих товарів в установленому порядку ([6] пункт 1.4).
Документ, який засвідчує факт укладення договору, ПОВИНЕН містити інформацію:
1) у разі реалізації товарів за договором, укладеним поза торговельними або офісними приміщеннями про:
- найменування та місцезнаходження продавця (виконавця);
- строк виконання робіт (надання послуг);
- інші істотні умови договору;
- права та обов'язки сторін договору ([2] стаття 12 частина 2 і [6] пункт 1.5).
2) у разі реалізації товарів за договором на відстані:
- найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
- основні характеристики товару;
- ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
- гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом товару;
- інші умови поставки або виконання договору;
- мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару;
- вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
- період прийняття пропозицій;
- порядок розірвання договору.
У разі ненадання такої інформації суб'єкт господарювання несе відповідальність згідно із законодавством.
Факт надання інформації ПОВИНЕН БУТИ підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем в односторонньому порядку.
Якщо послуга надається засобами дистанційного зв'язку і оплачується через оператора телекомунікаційних послуг, підтвердження інформації не вимагається ([6] пункт 1.6).
електронне повідомлення |
- інформація, надана споживачу через телекомунікаційні мережі, яка може бути у будь-який спосіб відтворена або збережена споживачем в електронному вигляді ([2] стаття 1 частина 10). |
засоби дистанційного зв'язку |
- телекомунікаційні мережі, поштовий зв'язок, телебачення, інформаційні мережі, зокрема Інтернет, які можуть використовуватися для укладення договорів на відстані ([2] стаття 1 частина 11). |
телекомунікаційна мережа |
- комплекс технічних засобів телекомунікацій та споруд, призначених для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах між кінцевим обладнанням ([3] стаття 1). |
поштовий зв'язок |
- приймання, обробка, перевезення та доставка (вручення) поштових відправлень, виконання доручень користувачів щодо поштових переказів, банківських операцій ([4] стаття 1). |
телебачення |
- виробництво аудіовізуальних програм та передач або комплектування (пакетування) придбаних аудіовізуальних програм та передач і їх поширення незалежно від технічних засобів розповсюдження ([5] стаття 1). |
інформаційна система загального доступу |
- сукупність телекомунікаційних мереж та засобів для накопичення, обробки, зберігання та передавання даних ([3] стаття 1). |
Інтернет |
- всесвітня інформаційна система загального доступу, яка логічно зв'язана глобальним адресним простором та базується на Інтернет-протоколі, визначеному міжнародними стандартами ([3] стаття 1). |
Продаж товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями проводиться із додержанням вимог правил продажу окремих видів продовольчих і непродовольчих товарів ([6] пункт 1.16).
Відпуск товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями проводиться в упакованому вигляді, якщо інше не встановлено договором купівлі-продажу або не випливає із суті зобов'язання. Упаковка товарів повинна відповідати вимогам санітарних правил та забезпечувати збереження товарів.
Суб'єкт господарювання МОЖЕ надавати додаткові послуги з упаковки товарів у спеціальну тару, комплектування замовлень (наборів) у подарунковому оформленні, їх доставки.
Зразки спеціальної тари із зазначенням її вартості ПОВИННІ БУТИ виставлені на огляд споживача ([6] пункт 1.18).
Суб'єкти господарювання, що здійснюють реалізацію товарів через спеціалізовані магазини, крамниці, магазини-склади, через відділи замовлень магазинів (крамниць), ПОВИННІ забезпечити наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщується інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу, книга відгуків та пропозицій, адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів ([6] пункт 1.20).
Розрахунки за продані товари та надані послуги МОЖУТЬ здійснюватися готівкою та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) відповідно до законодавства. Разом з товаром споживачеві в обов'язковому порядку видається розрахунковий документ установленої форми на повну суму проданої продукції, який засвідчує факт купівлі товару та/або надання послуги ([6] пункт 1.14).
Споживач МАЄ ПРАВО розірвати договір, укладений поза торговельними або офісними приміщеннями, за:
- умови повідомлення про це продавця протягом чотирнадцяти днів з дати одержання документа, який засвідчує факт здійснення правочину поза торговельними або офісними приміщеннями чи прийняття товару або першої поставки такого товару;
- за умови, що такий товар є річчю, а прийняття чи поставка товару відбувається пізніше часу одержання споживачем документа на їх продаж.
Продавець ПОВИНЕН повернути сплачені гроші без затримки не пізніше тридцяти днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору. Споживач має право не повертати товар до моменту повернення йому сплаченої ним суми грошей ([6] пункт 1.7).
річ |
- предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права і обов'язки ([1] стаття 179). |
У разі продажу матеріальних речей їх повернення також свідчить про розірвання договору ([6] пункт 1.8).
У разі розірвання договору споживач ПОВИНЕН повідомити продавця про місце, де товар може бути повернений.
Договором може передбачатися, що товар, який був надісланий поштою, ПОВИНЕН у разі розірвання договору також бути повернений поштою.
Будь-які витрати, пов'язані з поверненням товару, покладаються на продавця. Продавець ПОВИНЕН відшкодувати витрати споживача у зв'язку з поверненням товару ([6] пункт 1.10).
Для здійснення права на розірвання договору споживач ПОВИНЕН зберігати одержаний товар у незміненому стані ([6] пункт 1.11).
У разі, коли інше не передбачено договором, споживач НЕ МАЄ ПРАВА розірвати договір, укладений на відстані, якщо:
1) надання послуги або поставка товару електронними засобами зв'язку за згодою споживача відбулися до закінчення строку розірвання договору, визначеного у пункті 1.8 цього розділу, про що споживачу було повідомлено у підтвердженні інформації;
2) споживач відкрив аудіо- чи відеокасету або носій комп'ютерного забезпечення, які постачаються запечатаними([6] пункт 1.9).
ПОРЯДОК ПРОДАЖУ ТОВАРІВ ПО ЗАМОВЛЕННЮ ПОКУПЦІВ
ПОРЯДОК ПРОДАЖУ ТОВАРІВ ПОЗА ТОРГОВИМИ АБО ОФІСНИМИ ПРИМІЩЕННЯМИ
ПРАВИЛА ПРОДАЖУ ТОВАРІВ ПОШТОЮ