3) ПРАВИЛА ПРОДАЖУ ТОВАРІВ ПОШТОЮ


Нормативна база:


1. Закон України «Про захист прав споживачів»  від 12.05.1991 р. № 1023-XII.

2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг поштового зв'язку» від 17.08.2002 р. № 1155.

3. Наказ Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України «Про затвердження Правил продажу товарів поштою» від 11.06.2008 р. № 206/699.


Правила регулюють відносини між споживачем, суб'єктом господарювання - продавцем товарів  поштою  на  підставі договору купівлі-продажу, укладеного на відстані, та оператором поштового зв'язку,  а також визначають вимоги в дотриманні  прав  споживачів щодо   якості,   безпеки   товарів   і   належного   торговельного обслуговування.

Правила  поширюються на суб'єктів господарювання незалежно від форм власності,  які  здійснюють  торговельну  діяльність,  та операторів  поштового  зв'язку,  які  надають  послуги  з  продажу товарів поштою, а також об'єкти поштового зв'язку  ([3] пункт 1).


Перелік   непродовольчих  товарів,  які  пропонуються  для продажу поштою, визначається суб'єктом господарювання самостійно, крім товарів,  продаж яких згідно із законодавством заборонений, у тому  числі  товарів,  заборонених  до  пересилання   у   поштових відправленнях  ([3] пункт 3).


Суб'єкт господарювання самостійно обирає засоби інформації і реклами товарів, що пропонуються для продажу поштою. Реклама цих товарів здійснюється у встановленому законодавством порядку  ([3] пункт 5).


Споживач для придбання товарів,  які зазначені в каталозі, проспекті,  спеціальному переліку товарів тощо, ПОВИНЕН  заповнити та  подати  об'єкту  поштового  зв'язку  заяву-замовлення  у  двох примірниках.  Перший  примірник залишається у споживача,  другий - подається об'єкту поштового зв'язку  для  подальшого  відправляння його суб'єкту господарювання.

Заява-замовлення оформлюється на бланку встановленої суб'єктом господарювання форми, який видається споживачу безоплатно.

Заява-замовлення оформлюється споживачем на адресу одержувача чітко, розбірливо чорнильними або кульковими ручками,   без скорочень і виправлень. Неправильно оформлені заяви-замовлення не приймаються.  НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ зазначення в одній  заяві-замовленні декількох адресатів. Зразок заповнення заяви-замовлення наводиться у каталозі, проспекті, спеціальному переліку товарів тощо.

Якщо бланк  заяви-замовлення  відсутній  у  об'єкті поштового зв'язку,  то споживач МОЖЕ скласти  заяву-замовлення  у  довільній формі.

Працівник об'єкта поштового зв'язку, який здійснює приймання заяви-замовлення, на обох примірниках розписується із зазначенням прізвища та  посади,  проставляє  відбиток  календарного  штемпеля (печатки).

Споживач здійснює   купівлю   товарів   шляхом   відправлення об'єктом  поштового  зв'язку  заяви-замовлення  на адресу суб'єкта господарювання  ([3] пункт 7).


Строк  виконання  замовлення  на  продаж  товарів   поштою визначається  суб'єктом  господарювання  самостійно,  але  він  не повинен  перевищувати  п'яти  робочих   днів   з   дня   одержання заяви-замовлення.   Строк виконання замовлення зазначається у каталозі, проспекті, спеціальному переліку товарів тощо.

При неможливості  виконати  замовлення  в  установлений строк суб'єкт  господарювання   надсилає   споживачу   повідомлення   із зазначенням  причини  невиконання  та  можливого  строку виконання замовлення.

Якщо інше  не  передбачено договором,  укладеним на відстані, суб'єкт  господарювання ПОВИНЕН поставити споживачеві товар протягом  прийнятного  строку,  але  не  пізніше  тридцяти  днів з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.

При відмові споживача від  повторного виконання заяви-замовлення суб'єкт  господарювання  повертає  йому  вартість оплаченого   товару   та   понесені   ним   витрати,  пов'язані  з пересиланням поштових відправлень  ([3] пункт 8).


Продавець (виконавець) ПОВИНЕН надати споживачеві перед укладенням  договорів на відстані інформацію про:

1) найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;

2) основні характеристики продукції;

3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;

4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції;

5) інші умови поставки або виконання договору;

6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;

7) вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;

8) період прийняття пропозицій;

9) порядок розірвання договору ([1] стаття 13 частина 2) і ([3] пункт 9).


При продажу товарів поштою підтвердження інформації не вимагається  ([3] пункт 9).


Суб'єкт господарювання  після одержання заяви-замовлення упаковує замовлений товар як поштове відправлення, опломбовує його та  подає  для  пересилання об'єкту поштового зв'язку у порядку, установленому Правилами [2]. Пакування та опломбування поштового відправлення МОЖЕ здійснюватися об'єктом поштового зв'язку за додаткову плату.

Суб'єкт господарювання ПОВИНЕН укласти в поштове відправлення розрахунковий документ установленої законодавством форми і  змісту на   повну   суму   проведеної   операції,   що  підтверджує  факт купівлі-продажу товарів, а при продажу товарів, на які встановлені гарантійні  терміни,  - також технічний паспорт чи інший документ, що його замінює,  у яких обов'язково робиться  відмітка  про  дату продажу  та найменування суб'єкта господарювання,  яка завіряється штампом (печаткою) і підписом суб'єкта господарювання   ([3] пункт 10).


У разі неможливості виконання договору через відсутність замовленого товару суб'єкт господарювання ПОВИНЕН негайно повідомити про це  споживача,  але  не  пізніше  тридцяти  днів  з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.

Суб'єкт господарювання МОЖЕ замінити цей товар на аналогічний тільки за наявності  відмітки  в  заяві-замовленні  про  згоду споживача на таку заміну.  Пересилання повторної  заяви-замовлення здійснюється за рахунок суб'єкта господарювання.

При відсутності такої згоди споживача суб'єкт господарювання ПОВИНЕН не пізніше п'ятиденного терміну після отримання заяви-замовлення письмово повідомити споживача про неможливість виконання  його  замовлення у зазначений строк і звернутися за отриманням додаткових вказівок щодо вибору товару.

Суб'єкт господарювання  МОЖЕ використовувати стандартну умову у договорі про можливість заміни товару в  разі  його  відсутності іншим товаром. Така умова вважатиметься справедливою, якщо:

- інший товар відповідає меті використання замовленого товару;

- має таку ж або кращу якість;

- його ціна не перевищує ціни замовленого товару.

Про наявність  такої  умови  у договорі споживач повинен бути повідомлений перед укладенням договору  в  порядку,  передбаченому пунктом 9 цих Правил  ([3] пункт 11).


Розрахунки   за   продаж   товарів   поштою  здійснюються споживачем  у  готівковій  та/або  в   безготівковій   формі   (із застосуванням  платіжних  карток тощо) відповідно до законодавства шляхом:

- попередньої оплати  -  під  час  подання  заяви-замовлення на адресу суб'єкта господарювання надсилається поштовий  переказ  або оформляється платіж на бланку встановленої форми;

- післяплати - оплата поштового відправлення під час  одержання його   в   об'єкті  поштового  зв'язку.  Сума  поштового  переказу (платежу) включає оплату вартості товару та плату  за  пересилання поштового відправлення.

У разі попередньої  оплати  поштове  відправлення  вручається адресату  (одержувачу) в об'єкті поштового зв'язку або з доставкою додому відповідно до умов договору та згідно із заявою-замовленням споживача  ([3] пункт 12).


Видача адресату (одержувачу) поштового  відправлення здійснюється об'єктом поштового  зв'язку  в  порядку,  визначеному Правилами [2].

Поштові відправлення, які не вручені адресатам (одержувачам) з  причини  їх вибуття,  неправильно зазначеної адреси, письмової відмови від одержання поштового відправлення, відсутності адресата (одержувача)  чи закінчення встановленого Правилами [2] строку зберігання, повертаються об'єктами поштового зв'язку суб'єкту господарювання  ([3] пункт 13).


Суб'єкт господарювання ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ прийняти товар неналежної якості або некомплектний товар у  споживача  і  задовольнити  його вимоги на підставі письмової заяви. Про прийняття заяви працівник об'єкта поштового зв'язку за своїм  підписом  робить  відмітку,  а також  проставляє  відбиток календарного штемпеля (печатки) на зворотному боці  розрахункового  документа  про  прийняття  оплати послуги з продажу товарів поштою.

Поштове відправлення разом  із  заявою  та  актом,  складеним об'єктом  поштового зв'язку відповідно до Правил [2], надсилається суб'єкту господарювання для розгляду та задоволення вимог споживача  ([3] пункт 14).


Суб'єкт господарювання ПОВИНЕН повернути сплачені гроші без  затримки не пізніше тридцяти днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору.

Споживач ПОВИНЕН повідомити суб'єкта господарювання про місце, де товар може бути повернений.

Договором може передбачатися, що в разі розірвання споживачем договору після отримання поштового відправлення  з  товаром,  який відповідає замовленому, такий товар повертається ним безпосередньо суб'єкту господарювання або відправляється поштовим відправленням.

Будь-які витрати, пов'язані з поверненням товару, покладаються на суб'єкта  господарювання.  Суб'єкт господарювання ПОВИНЕН  відшкодувати  витрати  споживача  у зв'язку з поверненням товару ([3] пункт 17).


Суб'єкт господарювання  ПОВИНЕН забезпечити  безкоштовну установку,  включення  і  пуск  технічно  складних  товарів,  якщо нормативною  документацією  та  правилами  користування  ними   не допускається включення і пуск їх безпосередньо споживачем, а також складання меблів на дому в споживача в обумовлений  з  ним  строк, але  не  пізніше  п'ятиденного  строку з дня отримання одержувачем поштового відправлення.

Для виконання   цих   робіт  суб'єкт  господарювання  укладає відповідний договір з  виконавцем  робіт  з  гарантійного  ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни товарів, що знаходиться за місцем проживання адресата  (одержувача)  поштового  відправлення, про що повідомляє споживача в супровідних документах до товарів.

Виконавець робіт з гарантійного ремонту (обслуговування)  або гарантійної заміни товарів після виконання зазначених робіт видає споживачу квитанцію,  де робить відмітку про дату  здійснення  цих робіт  ([3] пункт 21).


Порядок  подання та   розгляду   претензій   адресата (одержувача)  щодо  ненадання  або  неналежного  надання   послуг поштового   зв'язку   при   продажу  товарів  поштою  здійснюється відповідно до Правил [2].

При цьому до претензій додаються копії заяви-замовлення,  розрахункового документа,  а в  разі  отримання поштового  відправлення  з вкладенням товарів,  на які встановлені гарантійні терміни,  - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює  ([3] пункт 23).


Назад в розділ

До змісту

Яндекс.Метрика