ХОЧУ ОТРИМАТИ ПОСЛУГУ (ЗАМОВИТИ РОБОТУ)
Нормативна база:
1. Закон України «Про природні монополії» від 20.04.2000 р. № 1682-III.
2. ГОСТ 30335-95 “Услуги населению. Термины и определения”.
Точну кількість видів послуг, які одні люди надають іншим, практично визначити неможливо. Як справжній океан, «океан» послуг постійно «дихає»: одні види послуг виникають на хвилі підйому попиту, інші – безслідно зникають разом з падінням попиту на них.
Якщо товари і вироби завжди матеріальні, то результати робіт і послуг можуть бути як матеріальними, так і не матеріальними (соціально-культурні, фінансові, юридичні тощо).
матеріальна послуга |
- забезпечує відновлення (зміна, збереження) споживчих властивостей виробів або виготовлення нових виробів за замовленням населення, а також переміщення вантажу і людей, створення умов для споживання ([2]). |
соціально-культурна послуга |
- забезпечує підтримку і відновлення здоров'я, духовний і фізичний розвиток особи, підвищення професійної майстерності ([2]). |
Але у будь-якому випадку, ми зацікавлені не в самому процесі надання послуги, а в її кінцевому результаті. При цьому, чим швидше – тим краще. І за цю швидкість навіть готові переплатити.
З іншого боку послуги умовно можна поділити на чотири групи.
До першої групи відносяться послуги, в яких ми маємо потребу постійно, і результати яких, як правило, ми не можемо отримати без участі інших людей (житлово-комунальні, транспортні послуги, послуги зв'язку тощо).
Другу, найбільшу групу, складають послуги, необхідність в яких виникає періодично, і кінцеві результати яких значною мірою залежать від їх виконавців (медично-оздоровчі, фінансові, туристично - екскурсійні, культурно – розважальні, юридичні послуги, послуги освіти, фізичної культури і спорту тощо).
До третьої групи входять послуги, результати яких, за бажання і при мінімально необхідному рівні кваліфікації, ми можемо створити власними руками, але можемо і передоручити це професіоналам (побутові послуги і деякі інші).
І, нарешті, існують послуги, які ми отримуємо незалежно від нашого бажання (інформаційні і рекламні послуги).
Отже, Ви вирішили «зануритися» в безбережний «океан» послуг (робіт).
Сфера послуг кардинально відрізняється від сфери торговельного обслуговування населення тим, що порядок надання далеко не всіх видів послуг обумовлений єдиними правилами. В більшості випадків законодавчо встановлені тільки основні вимоги і моменти, а решта подробиць – результат досягнутої угоди між замовником і виконавцем (за домовленістю сторін).
Поняття «ненав'язливий сервіс» пішло в минуле. Зараз немає відбою від пропозицій «руки і серця». Нас «вербують» засоби масової інформації, незліченні оголошення на стендах, стовпах і в інших аналогічних місцях, «крикуни» на вулицях. Іноді від них важко сховатися навіть у себе вдома.
Правильний вибір виконавця у сфері послуг незмірно важливіший, ніж продавця в торгівлі. Адже результат отримання послуги на момент її замовлення існує тільки в нашій уяві, а її реальне втілення цілком залежить від професійних якостей і порядності виконавця.
Але при всьому цьому, є ряд послуг, які ми можемо отримати тільки від одного виконавця (природні монополії). І тут вже нічого змінити не можна, залишається тільки сподіватися.
природна монополія |
- стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) ([1] стаття 1). |
Як правило, ми більш-менш точно уявляємо, чого б нам хотілося отримати. А ось зпіставити очікуваний результат правильно виконаної послуги з нашими уявленнями, до певної міри, повинна допомогти інформація про неї, отримана від професіонала - виконавця, який на цьому, як мовиться, «собаку з'їв».
Якщо очікувані результати майбутньої послуги здатні задовольнити нашу потребу в ній, можна переходити до рішення не менш важливого для нас питання про ціну.
ЦІНА ПРОДУКЦІЇ (ПОСЛУГИ, РОБОТИ)
І лише тоді, коли ми вже остаточно «дозріли», можна переходити до найважливішого етапу в процесі отримання послуги – оформлення договору з виконавцем. У переважній більшості випадків від того, наскільки уважно і прискіпливо ми прочитаємо і обдумаємо запропоновані виконавцем умови договору, залежить чи отримаємо ми бажане, чи ні. Украй важливі і будь-які додатки до договору (ескізи, креслення, описи тощо). Тут не буває дрібниць, адже кінцевий результат поки що існує тільки в нашій уяві і в якомусь сталому образі у виконавця, який з нашими уявленнями може і не збігатися.
ДОГОВОРИ НА НАДАННЯ ПОСЛУГ (ВИКОНАННЯ РОБІТ) І ІНШІ СУПРОВІДНІ ДОКУМЕНТИ
Факт надання виконавцем послуги та оплати її замовником підтверджується розрахунковими документами. Для більшості послуг в цих же документах зазначаються і гарантійні зобов'язання виготівника.
І ось, нарешті, ми маємо можливість фізично відчувати (бачити, чути, торкатись, нюхати, лизати – на свій розсуд) реально існуючий продукт послуги. Нашому захопленню немає меж, але, перед тим, як своїм підписом підтвердити факт надання послуги, все ж буде не зайвим остаточно переконається у відповідності її результату замовленому.
ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ ПОСЛУГИ (РОБОТИ)